GMs hjul-motor
GMs hjul-motor
GMs hjul-motor
GMs hjul-motor
GMs hjul-motor
GMs hjul-motor
GMs hjul-motor

Nytt hopp for hybridbilen

GM har fortalt om en ny nav-motor de har utviklet for sine hybrid-biler. Fordelene, kunne Ferdinand Porsche fortalt dere dersom han fremdeles kunne snakke, er mange. Han viste det da han bygget sin Lohner-Porsche, en av dem finnes på Teknisk Museum i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Og tro ikke at el-bilen er bedre. Fra foss til hjul er det meget betydningsfulle tap. Hvis det derimot går an å få fossen rett ved hjulene går det forhåpentlig litt mindre til spille. Porsche gjorde nok sin løsning fordi den var logisk, GMs løsning er ikke mindre logisk – den er nemlig identisk – men de tenker nok også økonomi og miljø.

Sammen med R. Lucchi Elettromeccanica i Rimini, Italia, har GMs Michigan-baserte teknikere hentet frem en kompakt liten enhet som veier 15 kg og som kan plasseres i hjulet på en personbil. Dette er da en elektromotor på 25 kw som henter strømmen rett fra forbrenningsmotoren, 20 cm unna. Her har vi da også muligheter for hybrid, der batterier tar over når forbrenningsmotoren ikke brukes, eller en løsning der en konstant-fart motor leverer strøm fra en dynamo, en strøm som så porsjoneres ut til de to (eller fire) hjulene hvor det finnes en slik el-motor.

I tillegg til fordeler som litt høyere effektivitet og tilsvarende lavt utslipp og forbruk, fremhever Larry Burns, visepresident med ansvar for forskning og utvikling (en festlig fyr som du forresten kan lese mer om i siste utgave av MotorBransjen) at her kan man få en øko-bil med fartsressurser som en fullblods sportsvogn. I det minste hva aks angår. En av elektromotorens mange fordeler er nemlig at den (teoretisk) avgir uendelig dreiemoment fra start – akkurat som en dieselmotor. Denne overlegne avleveringen blir mindre merkbar etter hvert som rotasjonen øker, men du kan trygt regne med 60% høyere dreiemoment enn fra en tilsvarende motor/gearkasse drivlinje.

Andre morsomheter er for eksempel at man kan drive hvert hjul individuelt. Montert på en truck kan man for eksempel få en ganske interessant svingradius ved bare å dra det ene hjulet. Dessuten har man en meget enklere og minst like effektiv traction-kontroll bygget inn i systemet.

GM kaller dette et gjennombrudd, selv om navmotorer i seg selv ikke er nytt, men de ser på akkurat denne som en viktig del av veien mot de virkelig effektive hybridene.

Powered by Labrador CMS