-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Renaults X-90 nærmer seg
Den spennende verdensbilen som Renault til nå har kalt X-90 fikk en litt kraftigere profil da Louis Schweitzer (bildet) møtte pressen under Madrid-utstillingen. For det er ikke bare Modus det dreier seg om når Renault planlegger småbiler.
For det første later det at sedan-utgaven av modellen, som foreløpig lever under kodenavnet L-90, skal presenteres i Paris helt i begynnelsen av juni. Lanseringsavdelingen på fabrikken får det med andre ord travelt, omtrent samtidig skal en luksus-coupé debutere på Louis Vuitton jåle-festen i England.
Men nå vet vi blant annet at i tillegg til Romania skal det innredes X-90 fabrikker i Russland, Marocco, Columbia og Iran. Når fabrikkens Kina-strategi offentliggjøres i slutten av juni vil vi nok få høre om X-90 der også, og det er meget sannsynlig at det blir minst et Latin-amerikansk produksjonssted til, fra Columbia eksporteres det nemlig ikke.
Med de produksjonsstedene som er klare vil det bli bygget 700.000 av disse B-plattform baserte billigbilene i 2010. Men med flere lokaliseringer i vannskorpen er det klart at et årlig volum på 1 mill er innen rekkevidde.
Det vil bli bygget flere utgaver av denne bilen. Firedørs utgaven har vi allerede hørt om, det vil bli tre- og femdørs, og en stasjonsvogn. Se ikke bort fra at det blir noen høye MPV-utgaver også. Men en åpen to-seter ligger nok ikke i kortene.
X-90 har også vært kjent som 5K-modellen, fordi det er den planlagte prisen fra fabrikk. Det blir med andre ord en meget billig bil, atskillig billigere enn for eksempel Fiats forsøk på å bygge verdensbiler. Nå føyer Schweitzer til at det er bare basismodellen som vil bli så billig, men at også den vil møte alle aktuelle europeiske sikkerhets- og miljø-krav. Han legger til, for å trøste aksjonærene, at han regner med en 5% margin på disse bilene også, fra dag én.
Og dag én blir sannsynligvis midt i september. Da åpner både Paris-utstilling og det første X-90 båndet hos Dacia. Akkurat nå renner det forresten inn en melding fra Bucharest om at bilen også får et navn. I det minste skal den første av X-90-bilene som kommer fra Dacia-fabrikken hete Logan. (Har ikke det noe med krokodille-jakt å gjøre??)