-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Positive Renault-overraskelser
Selvfølgelig ventet man gode 2004-tall fra Renault. Men på sin siste pressekonferanse før han går av, kunne Louis Schweitzer presentere tall som fikk selv et ganske bortskjemt marked til å våkne.
To hovedgrunner for glitrende resultat: rentabilitetsøkning og forholdet til Nissan. Nissan viste seg igjen å være en pengemaskin. Carlos Ghosn, som nå overtar Renault, har gjort det igjen, og av de 5 milliarder euro Nissan klarte å tjene i fjor, fikk Renault 2,2 takket være sin 44,4 prosent eiersits.
Men samtidig
Det betyr blant mye annet at Renault har klart å øke driftsmarginen fra 3,7 til 5,9 prosent. Da de selv antydet at de skulle klare 5,5 prosent en gang i høst, var det mange som regnet det som utopisk! I annet halvår lå riktignok marginen på stusselige 5,7 prosent, men samtidig økte omsetningen med nesten ni prosent til noe over 40 milliarder, først og fremst takket være Tyrkia og Øst-Europa.
Oppi alle disse positive tallene er det nesten så man glemmer å nevne at Renault produserte 2,489 millioner biler i fjor. En økning på 4,2 prosent og også en ny rekord.
Om det nye året sier man nøkternt at det blir vanskelig å få meget stor uttelling på nye modeller i år (Modus er ikke ny i Frankrike, men Clio vil bli det). Noe blir det nok, men høye råvarepriser vil fjerne noen av toppene. Man skal ikke regne med en driftsmargin på mye over 4 prosent, forteller de kolleger som er glad til hvis de oppnår 1%.