Positive Renault-overraskelser

Selvfølgelig ventet man gode 2004-tall fra Renault. Men på sin siste pressekonferanse før han går av, kunne Louis Schweitzer presentere tall som fikk selv et ganske bortskjemt marked til å våkne.

Publisert Sist oppdatert

To hovedgrunner for glitrende resultat: rentabilitetsøkning og forholdet til Nissan. Nissan viste seg igjen å være en pengemaskin. Carlos Ghosn, som nå overtar Renault, har gjort det igjen, og av de 5 milliarder euro Nissan klarte å tjene i fjor, fikk Renault 2,2 takket være sin 44,4 prosent eiersits.

Men samtidig la Renault til en egen milliard slik at sluttresultatet endte på 3,55 milliarder euro. Ikke bare var det en forbedring på over en milliard, det var også 300 millioner mer enn markedet hadde regnet med. Sånt blir det applaus av.

Det betyr blant mye annet at Renault har klart å øke driftsmarginen fra 3,7 til 5,9 prosent. Da de selv antydet at de skulle klare 5,5 prosent en gang i høst, var det mange som regnet det som utopisk! I annet halvår lå riktignok marginen på stusselige 5,7 prosent, men samtidig økte omsetningen med nesten ni prosent til noe over 40 milliarder, først og fremst takket være Tyrkia og Øst-Europa.

Oppi alle disse positive tallene er det nesten så man glemmer å nevne at Renault produserte 2,489 millioner biler i fjor. En økning på 4,2 prosent og også en ny rekord.

Om det nye året sier man nøkternt at det blir vanskelig å få meget stor uttelling på nye modeller i år (Modus er ikke ny i Frankrike, men Clio vil bli det). Noe blir det nok, men høye råvarepriser vil fjerne noen av toppene. Man skal ikke regne med en driftsmargin på mye over 4 prosent, forteller de kolleger som er glad til hvis de oppnår 1%.

Powered by Labrador CMS