GTC møter GTI

Volkwagen har hatt stor suksess med sin nye Golf GTI, og salgstallet i Norge har allerede passert 100 på bare tre måneder. Nå møter den nye utfordringer fra Opel.

Publisert Sist oppdatert

Golf GTI og Astra GTC byr på sportlige egenskaper i diskret innpakning
Golf GTI og Astra GTC byr på sportlige egenskaper i diskret innpakning

I følge VW skal Golf GTI kun leveres med ett motoralternativ – en 200-hesters TFSI-motor – noe som fungerer svært bra sammen med den sportslige Golfen. Det kan godt komme kraftigere Golfer på markedet etter hvert, men disse får andre betegnelser enn GTI og blir trolig utstyrt med 4Motion som standard for å overføre kreftene til alle bilens hjørner.

Mange GTC
Når Opel nå lanserer sin Astra GTC er det en fellesbetegnelse de benytter på 3-dørsutgaven av Astra. Den kommer med en rekke motoralternativer fra en 1,4-liter på 90 hester via forskjellige bensin- og dieselalternativer til toppmodellen GTC Turbo utstyrt med en 200-hesters 2-liter. Mer om Astra GTC kan du lese i Bil nummer 5 som er på plass hos abonnentene denne uken og som du snart finner i din lokale bladkiosk.

Vi fikk lagt våre hender på de to første Astra GTC med turbomotor som kom til Norge, både modellen med 170 hester og den kraftigste 200-hesteren. Samtidig sikret vi oss en Golf GTI for å sjekke ut fordeler og ulemper med de to duellantene.

La det være sagt med en gang: Vi hadde en morsom uke på svingete landeveier og på en snøkledd bane på Rudskogen med to biler som er svært verdige konkurrenter som virkelig pirret kjøregleden til oss i testlaget.

Hva vi synes om bilene kan du lese mer om her på BilNorge de nærmeste dagene. I tillegg vil du finne en sammenligningstest i Bil nummer 6.

Powered by Labrador CMS