-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nissan+Renault, men ikke her
Som vi lærte i forrige uke er ikke Renault noe tema for den nye Nissan-organisasjonen. Hvorfor er Norden annerledes? Selv i gamle Østerrike-Ungarn samles organisasjonene nå.
I Györ, Ungarn, åpner i disse dager et nytt, ganske stort, logistikksentrum. Det skal betjene tvillingmerkene Renault og Nissan i Østerrike, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia og Slovenia. For de markedene der det er aktuelt, og det er snart alle, skal også Dacia betjenes.
Det nye anlegget er på 19.000 kvadratmeter og skal inneholde til sammen 21.000 posisjoner for Renault, 17.000 for Nissan og 2.300 for Dacia. Man regner med å måtte håndtere ca 2 millioner bestillinger pr. år – dermed blir det et av de største delelagre for bilindustrien i hele Europa.
Det er den forventede salgsøkningen i Sentral-Europa de neste fem årene man reagerer på, på denne måten. I dag selger Nissan/Renault alliansen 125.000 biler i dette området, og sier at de dermed har en markedsandel på nesten 12 prosent. Det er ikke bare for å stå bedre rustet til å opprettholde, eller forbedre, servicegraden, man har bygget kjempeanlegget, sies det også, men å få ned distribusjonsomkostningene er en sterk faktor her.
Da høres det jo logisk ut med litt sentral drift av felles merker på delvis felles arkitektur. Men i Norden skal Renault fortsatt selges av Ford (Volvo), mens Nissan med sine ca 3 prosent markedsandel, skal fortsette alene. Forstå det den som kan.