Daewoo-fabrikkene selges

I Korea har GM kjøpt opp den siste Daewoo-fabrikken som Daewoo selv fremdeles drev, og nå overtar Renault snart Daewoo-fabrikken i Romania.

Publisert Sist oppdatert

Renault har formulert en plan om å komme opp i 4 millioner biler i 2010. Rumenske Dacia skal hjelpe dem med det, om fem år skal de være oppunder 1 million biler. Det kan de ikke klare med de nåværende produksjonsfasilitetene, derfor er de svært interessert i den Daewoo-fabrikken som allerede ligger der.

Denne bedriften er en underlig øy i verdens bilindustri. Daewoo gikk inn der med en investering på 800 millioner dollars for 10 år siden, den har bygget Daewoo-modeller på lisens siden, og også i dag er det 3.600 arbeidere der som jobber på vegne av den konkurse koreanske bilfabrikken og fremstiller gamle Daewoo-modeller som distribueres direkte til et lokalt nettverk av aktive forhandlere i slikt antall at merket er det nest største i Romania.

Men produksjonslisensen, som nå kommer fra GM – og de har fabrikker nok - går ut om halvannen måned, derfor begynner det å haste med et salg. Og da er Renault en logisk partner. Dels trenger de større kapasitet for Logan, som i motsetning til for eksempel Rolls-Royce eller Maybach, har solgt meget bedre enn ventet, også i land som Tyskland, Spania og Frankrike. Og dels er Nissan ute etter flere produksjonssteder i Europa.

Ingen avtale er skrevet enda, men Romanias regjerningskontor for privatiseringsarbeider, som eier 49 prosent av fabrikken, skal nå gi Renault tilgang til alle nødvendige data, får vi vite derfra.

Powered by Labrador CMS