-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mot E85-rabatt
Harald A Møller er minst like klare som Toyota i synet på et eventuelt avgiftkutt E85-biler. Egne bilavgifter for en utvalgt teknologitype er et fullstendig blindspor i miljødebatten, mener Norges største bilimportør.
Toyota-sjef Tor I Berge tok bladet fra munnen under NBFs årskonferanse onsdag og beskrev det varslede avgiftskuttet på E85-biler som er katastrofe.
"En siste fortvilet krampetrekning", var GM Norge-sjef Petter Smebye umiddelbare kommentar til Berges utspill.
Nå kommer Norges største bilimportør Harald A Møller på banen. De ønsker ikke et eget avgiftssystem for E85-biler.
- Vi er ikke negative til redusert bilavgift for biler som kan kjøre på ikke fossilt drivstoff, sier informasjonsdirektør Paul Hegna.
Utfordringer
Harald A Møller ser minst 2 utfordringer ved en slik løsning:
- Hvordan sikre at brukerne fyller ikke-fossilt drivstoff
- Det må være teknologi-nøytralt, da det skjer en svært rask utvikling på dette området.
- Det vil si at det ikke kan lages egne bilavgifter for E85-biler. Det er vår klare holdning, selv om både Audi og Volkswagen har denne teknologien i biler klare for salg.
- Vår holdning er at dersom det skal innføres en redusert avgift for biler som kjører på ikke-fossilt drivstoff, for eksempel ved redusert CO2 gram/km, må dette gjelde for alle typer kjøretøy som kan bruke E85/E100, biodiesel 1. og 2. generasjon samt biogass.
Harald A Møllers argument for dette er at det i dag ikke finnes distribusjon (stasjoner) som er utbygd for noen av drivstoff-alternativene.
- Dette burde være logisk da E85-biler kan kjøre både på vanlig bensin og E85 og svært mange dieselbiler kjøre både på vanlig diesel samt andre-generasjon diesel, sier Hegna.
Han sier utfordringen med andre-generasjon biodiesel er tilgjenglighet (få tak i drivstoffet), men slik det er i Norge i dag er det også tilfelle for E85.
- Vi bør vel jobbe for at myndighetene setter krav til innføring av 5 prosent innblanding av biodrivstoff i vanlig bensin og diesel. Dette vil ha stor og hurtig effekt på CO2 utslippet fra bilparken i Norge.
Politikerne vil tenke seg om
- Jeg er helt overbevist om at de betenkeligheter som er kommet frem de siste ukene, vil påvirke politikernes behandling av forslaget. De blir nødt til å tenke gjennom dette, for det er mye å sette seg inn i før et forslag legges frem og en beslutning kan tas, mener Hegna.
- Faren er at et slik forslag vil fremstå som et synlig miljøgrep. I realiteten er det bare symbolpolitikk, sier Hegna.