Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra
Mazda 2
Foto: Trygve Bæra

Mazda 2 med 90 arbeidshester

Det er lett å forstå at Mazda 2 har en av klassens beste kjøreegenskaper når vi vet at halvsøsteren heter Ford Fiesta. De 90 hestene er ikke spesielt drikkfeldige.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Mazda 2 er selvfølgelig en småbil, men ikke av de aller minste. Den er et hakk større enn for eksempel Toyota Aygo og Citroën C1 – noe som best illustreres av at den er bygget over samme lest som Ford Fiesta.

Eller for å være mer presis, den nye Fiesta bygger på Mazda 2-plattformen – det var jo Mazda 2 som kom først av de to. Nå er den her med 1,6-liters dieselmotor som yter 90 hester – det er et realt maskineri på en bil som bare veier 1100 kg inkludert sjåfør.

Mazda 2 og Fiesta har helt identisk akselavstand og sporvidde. At Fiesta er noen centimeter lenger, skyldes bare at Mazda 2 har noe kortere overheng bak. Det gir seg utslag i at Mazda 2 har et bagasjerom som er 45 liter mindre enn Fiesta (250 mot 295 liter).

Hvordan er den?

Ikke forvent all verdens benplass i baksetet – vi snakker jo om en småbil – og du vil også erfare at det beskjedne bagasjerommet er vanskelig å utnytte effektivt.

Form har gått foran funksjon ved utformingen av bakparten, så bakluka er forholdsvis smal samtidig som lasteterskelen er høy.

Vi har nevnt de nære bånd til Fiesta, og det innebærer naturlig nok at kjøreegenskapene ligger på øvre nivå blant småbilene, med et chassis som byr på fin balanse mellom komfort og sportslige egenskaper.

I den grad det er noen forskjell mellom Fiesta og Mazda 2 på dette området, ligger den på styringen, som vi vil hevde er hakket mer kontant og presis i Fiesta.

De karakteristiske runde formene har blitt utviklet gjennom timer i vindtunnel, og i tillegg til lav luftmotstand har bilens konstruksjon blitt slanket 100 kg i forhold til første generasjon av Mazda 2.

Lavere vekt er en medvirkende årsak til det beskjedne forbruket. Her har du i praksis ingen problemer med å holde forbruket godt under halvliteren pr mil.

Hvis lavt forbruk er ditt viktigste kjøpsargument, bør du også se på Fiesta ECOnetic som sniker seg under 100-grensen for CO2-utslipp.

Bør jeg kjøpe en?

Vil du ha en småbil med fine kjøreegenskaper og en muskelmasse som kan tilfredsstille ønsket om noe mer sportslig kjøring når man forlater bykjernen, trår du ikke mye feil om du velger Mazda 2 med denne dieselmotoren.

Bilen virker godt sammenskrudd, og Mazda har et godt renommé som indikerer god og pålitelig brukskvalitet.

Et ankepunkt mot Mazda tidligere, var at de ulike modellene lå relativt høyt når det gjaldt støynivå. Det har fabrikkens ingeniører tatt tak i, og resultatet er at Mazda 2 nå ligger på et meget akseptabelt nivå, til småbil å være.

Prisen er ikke lav, men er tilpasset konkurrenter som for eksempel Toyota Yaris, Skoda Fabia, Opel Corsa og Hyundai i10, sistnevnte leveres bare med bensinmotor. Ford Fiesta med den samme 90 hesters dieselmotoren har en startpris som ligger 1500 kroner lavere enn Mazda 2.

DATABASE: Priser og data for alle Mazda 2 som selges i Norge

FAKTA Mazda 2 1.6D Advance Plus 5-dørs

Motor:

4-syl. bensin, 1560 ccm

Effekt:

66 kW (90 hk) v/ 4000 o/min.
205 Nm v/2000 o/min.

Mål:

389 x 170 x 148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249 cm

Egenvekt m/fører:

1105 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,4 sek.

Toppfart:

173 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

112 g/km

Pris fra:

kr 159.200

Pris som prøvekjørt:

kr 206.900

Powered by Labrador CMS