-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Peugeot 207


Peugeot 207
Peugeot 207 har fått den samme storkjeftede fronten som Peugeot-familiens andre produkter, og med ekstremt lange frontlykter – hele 78 cm måler lykteglassene fra spiss til spiss.
Førermiljøet er oversiktlig og enkelt, og interiøret gir en god kvalitetsfølelse. Aluminiumsinnrammingen på toppen av dashbordet speiler seg i frontruta, men påvirker ikke den normale siktretningen. Det er rikelig reguleringsmonn både på førersetet og rattet, det er derfor lett å finne en god sittestilling. Setet gir god sidestøtte i ryggen, midtkonsollen gir god sidestøtte for høyrebenet, mens fothvileren har en beskjeden bredde som passer bedre til feminine enn maskuline sko.
207 er 20 cm lengre og 7 cm bredere enn 206, og den strekker seg dermed nærmere Golf-klassen, men de ytre mål betyr likevel ikke at det er bedre benplass her enn hos de tre konkurrentene. Benplass i baksetet er på det jevne, men takhøyden gir ikke plusspoeng i protokollen – 3 cm lavere takhøyde i baksetet enn i Punto og Clio, 5 cm lavere enn i Corsa, er merkbart. Det er god bredde både i kupéen og bagasjerommet. Når bagasjevolumet likevel ikke er mer enn gjennomsnittlig skyldes det først og fremst at høyden under hattehylla er beskjeden, 4-5 cm mindre enn på de andre testbilene.
Teoretisk skal Peugeot 207 være overlegen når det gjelder motorkraft, men den klarer ikke i særlig grad å vise dette i praksis – men forbruket er naturlig nok høyest av testbilene. Når datamaskinen klokket bilen inn på 14,7 sekunder fra null til hundre, er det bedre enn de tre konkurrentene, men hele to sekunder dårligere enn hva fabrikken oppgir. Gearskiftet kunne også vært fastere og mer presist, og samtidig er spakens føringsvei forholdsvis lang.
Chassiset overrasker meget positivt. Her har tydeligvis Peugeot gjort en skikkelig jobb etter at de ikke bare har fått lovord om hjulopphenget på 307. Både på dårlig grusvei og slett asfalt oppfører bilen seg meget tilfredsstillende. Fjæringskomforten scorer poeng, hjulopphenget svelger de fleste ujevnhetene elegant, nesten så vi tror at vi kjører en større bil. Lydkomforten ligger ikke riktig på samme nivå, både akselerasjonsstøyen og hjulstøyen i høyere hastigheter er merkbar. Styringen er en smule løs, med andre ord kunne styrefølelsen vært bedre.
Sikkerhetsnivået er høyt, 207 scoret meget godt i Euro-NCAP-testen. En vettug detalj er for eksempel at instrumentpanelet inneholder fem små lamper, en for hvert sete, som lyser hvis bilbeltet ikke er i bruk. ESP er også standard på alle modeller, mens bremselengden i vår test havnet midt på treet.
Vurdering:
FØRERMILJØ 8
Lett å finne akseptabel sittestilling. Oversiktlig og funksjonelt.
PLASS 8
Benplass midt på treet. Dårlig takhøyde, spesielt bak. Greit bagasjevolum.
KOMFORT 8
God fjæringskomfort, noe akselerasjonsstøy og hjulstøy.
EGENSKAPER 8
Kompetent hjuloppheng. Styreresponsen er ikke den beste, dessuten slaskete gearskift.
FORBRUK 6
Sterkeste motor og høyeste forbruk, men beskjeden uttelling.
SIKKERHET 10
Fem NCAP-stjerner. Setebeltevarsling på alle plasser.
PRIS 8
Basispris på det jevne, brukbart utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Fiat Grande Punto
- Opel Corsa
- Renault Clio
- Konklusjon- Tekniske data