Opel Corsa

Publisert Sist oppdatert

Opel Corsa

Innledning

Opel Corsa er helt fersk, lanseres i Norge i disse dager, og er en spennende nyskapning som Opel-forhandlerne håper skal by Toyota Yaris på kamp om kundene i småbilklassen.

De utvendige linjer viser tydelig slektskapet til storesøster Astra, mens interiøret virker mer påkostet enn hva som er normalt blant småbilene, blant annet har Corsa den mest gedigne midtkonsollen av de fire testbilene.

Til tross for beskjeden utvendig lengde, kan Corsa vise til det desidert største bagasjerommet av de fire – et resultat av at bilen leveres uten reservehjul, men med luftkompressorsett plassert i sideveggen i bagasjerommet.

Dermed inngår reservehjulsbrønnen i bagasjevolumet, og et flyttbart gulv gir god fleksibilitet for utnyttelse av rommet, alternativt kan plassen under gulvet brukes til et integrert, avansert sykkelstativ som koster 6000 kroner ekstra.

Førerplassen byr på rikelig reguleringsmonn både i setet og rattet. Sitteputene er akseptabelt lange, og det er god sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner en fothviler som er grei nok, men ikke av de bredeste.

På grunn av midtkonsollens utforming får ikke høyrebenet fullkommen sidestøtte. A-stolpen er bred, og den stjeler noe sikt på skrå fremover. Dette er ikke noe problem ved vanlig landeveiskjøring, men er sjenerende på svingete småveier. Dessuten gir aluminiumdekoren på toppen av dashbordet sjenerende reflekser i frontruta, det forstyrrer sikten på skrå mot høyre.

Opel har gjort en god jobb med chassiset, og hjulopphenget gjør en kompetent innsats på både asfalt og grus. Spesielt på dårlig underlag svelger det både bevegelser og vibrasjoner på en meget akseptabel måte. I brå unnamanøver er chassiset i mykeste laget, men ESP-systemet sørger for at bevegelsene kontrolleres uten problemer.

Styrefølelsen er god, det vil si at vi får tydelig tilbakemelding fra underlaget, men styringen er langt fra sportslig kontant. Gearskiftet er forholdsvis fast, og sjaltebevegelsene er langt mer presise enn i Peugeot 207.

Motoren skal i utgangspunktet by på både akselerasjon og trekkraft midt på treet i dette selskapet. I våre målinger la den seg på sisteplass, men det er liten tvil om grunnen: Vår testbil var langt fra innkjørt, den var så fersk at den bare hadde 400 km på telleren da vi kjørte testmålingene.

I Euro-NCAP-testen har Corsa allerede vist seg frem med meget godt resultat, full pott når det gjelder kollisjonssikkerhet, det vil si fem stjerner. Dessuten har den gode bremser, bare 23,6 meter fra 80 km/t er imponerende.

Vurdering:
FØRERMILJØ 9
Kompakt, gedigent til småbil å være. Sjenerende refleks i frontruta.

PLASS 8
Kupé-mål på det jevne. Størst bagasjeplass blant de fire.

KOMFORT 9
Fin fjærings- og kjørekomfort, behagelig støybilde.

EGENSKAPER 9
Kompetent hjuloppheng, god styrefølelse. Noe myk ved brå bevegelser.

FORBRUK 7
Motor midt på treet, gjelder såvel krefter og moment som forbruk.

SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-kollisjonstesten. Gode bremser.

PRIS 8
Pris midt på treet. Brukbart utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES MER:
- Fiat Grande Punto- Peugeot 207
- Renault Clio
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS