Rover 416 Si: Britisk linjeføring

Rovers 400-serie kan best karakteriseres som en bil med japansk teknikk og britisk eleganse. Sedanen er foreløpig siste tilskudd i 400-serien. Den byr på underholdende kjøreegenskaper og fornemt førermiljø, men trives best i moderat tempo.

Publisert

Rover 416 Si
Rover 416 Si

Først publisert i BIL 12 - 1996.

Rover 416 Si er bygget på samme lest som Honda Civic, men Rover-sedanen virker mer eksklusiv enn sin halvsøster med dørterskel i polert metall, diskrete trepaneler og lys beige interiør. Bare det lyse og trivelige interiøret kan lure en til å tro at man sitter i en større og dyrere bil. Det er ikke utelukkende en fordel med lyst plastinteriør, spesielt ikke på oversiden av dashbordet. I Roveren reflekterer denne unødig mye lys til frontruta og skaper derfor dårligere sikt enn nødvendig i enkelte situasjoner.

Bortsett fra denne detaljen er det ikke mye å utsette på Rover 416´ førermiljø. Brytere og hendler befinner seg stort sett der man forventer å finne dem og justeringsmulighetene på ratt og førersete gjør at det er enkelt å finne en god kjørestilling. Setet har passe bred og lang sittepute og gir brukbar sidestøtte. Foran er det god takhøyde, men i baksetet skorter det litt på plassen, spesielt hva takhøyde angår. Kulen på den midtre sitteplassen er ikke særlig god å sitte på og baksetet er derfor best egnet for to personer. Bagasjerommet er enormt; 470 liter er blant de største bagasjerommene i denne klassen.

Til tross for sin elegante fremtoning, byr Rover 416 på nokså sportslige kjøreegenskaper. Rattet kjennes tungt og godt i hånden og styringen er presis. Gearkassen er lettsjaltet, men pedalbruken krever litt tilvenning. Clutch-pedalen er nemlig lett og ettersom motoren krever litt gasspådrag for ikke å kveles ved igangsetting, skal du balansere clutchen hårfint for å få elegante og stille starter uten unødig rusing av motoren. Men når bilen først har kommet i siget, går det hele greit. Dreiemomentet er brukbart fra 1500 o/min og femtegearet rekker over det meste. Den turtallsvillige motoren tilbyr imidlertid friskere takter og har evne og vilje til å takle f eks forbikjøringer på en rask og effektiv måte.

Roveren trives likevel best under litt mer sedat kjøring. Lydnivået kan være påtrengende når motoren kjøres på høyt turtall. Dessuten oppstår det en resonnansstøy fra eksosanlegget i enkelte turtallsområder som slett ikke er vakker. Potensialet er der likevel. Blant annet har Roveren en krengningsstabilisator foran, hvilket var savnet på Honda Civic sedan som vi testet tidligere i høst.

Sammenlignet med andre biler kommer Roveren hederlig ut. 416 Si har et brukbart utstyrsnivå med to kollisjonsputer, ABS-bremser, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, høydejusterbart ratt og førersete, startsperre, sentrallås med fjernkontroll og alarmfunksjon samt lyktespyler og pusser som standardutstyr i tillegg til interiørdetaljene som gjør at Rover 416 virker mer påkostet enn mange av sine konkurrenter.

Med en prislapp på 210.000 kroner er ikke Rover 416 Si et åpenbart valg, men den byr i større grad enn sine konkurrenter på "a touch of class" i kompaktklassen. Prisforskjellen mellom Rover 414 og 416 er liten — 10.500 kroner — og kan godt forsvares siden 416 har et høyere dreiemoment og dermed bedre fleksibilitet enn 414.

ROVER 416 SI:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1588 ccm. 82 kW (111 hk) v/6000 o/min. 145 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak.
Dekk: 185/65R14.
Mål: Lengde: 432,0 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1130 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg.
Volum:
Bagasjerom: 470 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 10,8 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk by: 0,94 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,51 l/mil
Pris: kr 210.000

Powered by Labrador CMS