Peugeot E-5008 kan bli rimeligste SUV med sju seter og firehjulsdrift.

Offentlig i dag: Peugeot E-5008

Stor bil for store familier

Ta en Peugeot E-3008, forleng den med 25 cm, putt så inn to ekstra seter, og vips så står det E-5008 på hekkluka.

Publisert Sist oppdatert

Nå er bilen klar og vises. Det vil si at den er ikke så klar at du kan dra til en forhandler og se den. Det skjer ikke før etter sommerferien, men her kan vi i det minste gi deg noen detaljer om en av Peugeots viktigste biler i år.

Endelig 4x4

– Endelig har vi flere biler med firehjulsdrift å tilby. Og med lang rekkevidde. Dette har vi virkelig savnet!

Stian Gihle, kommunikasjonsansvarlig for Peugeot, smiler om kapp med sola på designsentertaket hos Stellantis i randsonen av Paris. Stellantis er selskapet som i noen år nå har kontrollert Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Maserati og Abarth. Har jeg glemt noen nå, så si ifra.

Firehjulsdrift betyr større konkurranseflate i et marked hvor 66,4 prosent av fjorårets nybilkjøpere endte opp med 4WD-bil.

Sjusetersvinner

Peugeot har gjennom løsningsvalgene gjort 5008 til Europas mest valgte sjuseter foran Skoda Kodiaq og Volvo XC90. I Norge var 7-setervinneren i fjor XC90, en skjermlengde foran BYD Tang.

Den lekre cockpit-formede førerplassen med det knøttlille og nesten firkantede rattet plassert under en «svevende» 21 tommer skjermplanke, er hentet rett fra 3008. Materialvalget tenderer mot premium.

Etter mange år med begrenset rekkevidde, forholdsvis slapp motor og kun forhjulsdrift på det elektriske modellprogrammet, har Stellantis nå startet utrulling av modeller på en ny og langt mer fremtidsrettet plattform: STLA. Plattformen er utviklet i flere varianter for å håndtere elektriske og ladehybride konsernbiler i ulik størrelse. Og først ut er Peugeot med modellene E-3008 og E-5008 på medium-varianten av plattformen. Den første av dem er allerede prøvekjørt og grundig omtalt både på BilNorge og i seneste utgave av BilAutofil.

Dropper hybridene

Nå rulles storebror E-5008 ut. Bare for ikke å ha unnlatt å nevne det, så produseres de to naturligvis fortsatt også med fossile og ladehybride drivlinjer, men det norske avgiftsregimet i kombinasjon med et politikerønske om å fase ut biler med bensin/dieselmotor i løpet av 2025, gjør at flere importører nå har strøket fossile drivlinjer fra det norske modellkartet. Dette gjelder også Peugeot, så til Norge kommer SUV-ene 3008 og 5008 kun som batterielektriske biler.

Ny E-5008 har så klare likhetstrekk med forgjengeren at de to ikke er lette å skille. Og til tross for bakkeklaring varierende rundt 20 cm, mener jeg 5008 fortsatt befinner seg i grenselandet mellom SUV og stasjonsvogn, men nå strukket 15 cm i lengden for å gi bedre plass til dem som henvises til å sitte på tredje seterad. Ikke det at E-5008 renner over av plass helt bak, men det lar seg faktisk gjøre å sitte der for ikke altfor langbeinte voksne, og setene er ikke i samme grad som i forrige 5008 nødalternativet til drosjekø på nyttårsaften.

15 cm justering

Midtseteraden kan lengdejusteres inntil 15 cm og innstigningen til tredje seterad går greit takket være svært brede dører bak med innpå 80 graders åpning samt at midtsetet med ett håndgrep løftes opp og sklis fram. Selv med 40/20/40-splitt som gjør det enkelt å laste lange gjenstander inn i bilen, henger midtseteryggen sammen med en av sitteputene i 40/60 lengdereguleringsløsning.

Jeg må innrømme at medaljens bakside med 2+3+2 seteløsning og delt, lengderegulerbart baksete, inneholder dårligere sitte- og ryggkomfort i andre seterad. Hvis valget står mellom å sitte i midten i andre rad eller i tredje rad, er mitt valg uten tvil å sitte helt bakerst. 

(saken fortsetter)

Peugeot E-5008 er klar for Norge etter sommerferien.
Mer plass i tredje seterad enn i forgjengeren.
21 tommer skjermplanke.
Klassens lekreste og mest funksjonelle cockpit.
Flott med flytende skjermplanke.
Mye plass her og inntil to meter lastelengde.
Valgfrie hurtigvalgknapper.
Startknapp og girvelger som i mange Stellantis-modeller.
Eget klimapanel for baksetepassasjerene.
Detaljer som hinter mot premium.
Signaturlys.
Et av setevalgene.
Løven med E-5008 i bakgrunnen.

To meter lastelengde

Peugeot har brukt mye tankekraft på å dytte inn mest mulig bagasjeplass. Konfigurert som fem-seter måles lastelengden til én meter og til to meter når seteryggene i andre og tredje seterad pakkes flate. Elektrisk regulering forhindrer flatpakking av passasjerryggen foran.

Ikke det at E-5008 renner over av plass helt bak, men det lar seg faktisk gjøre å sitte der for ikke altfor langbeinte voksne, og setene er ikke i samme grad som i forrige 5008 nødalternativet til drosjekø på nyttårsaften.

Med alle seteryggene oppe går det fortsatt inn 259 liter bagasje bak dem når rommet under gulvet regnes med og ladekabelskuffen under tredje seterad inkluderes. På biler med motor bak, altså firehjulsdrift, forsvinner ladekabelskuffen, men alle andre mål forblir intakt. Det betyr identiske innvendige mål uansett om valget faller på 2WD eller 4WD. Og heller ikke E-5008 har frunk.

Premiumfølelse

STLA-plattformen betyr at alt som ikke kan ses er identisk til bilens B-stolpe. Det tette slektskapet mellom E-3008 og E-5008 betyr at alt foran er identisk, inkludert teknologien knyttet til plattformen.

Den lekre cockpit-formede førerplassen med det knøttlille og nesten firkantede rattet plassert under en «svevende» 21 tommer skjermplanke, er hentet ratt fra 3008. Materialvalget tenderer mot premium.

660 kilometer

Akkurat som på lillebroren kommer E-5008 med to batteripakkevalg, 73 og 98 kWt hvor førstnevnte inneholder nok energi til å bryte 500 km rekkeviddegrense. Legg så på til 660 km med den største batteripakken skrudd fast under bilen. De rimeligste variantene trekker kun på forhjulene. Kjørt i normalprogrammet yter bilen 188 hk som reduseres til 168 hk i økoprogrammet mens maksimaleffekt først er tilgjengelig med sportsprogrammet innkoblet eller ved kickdown.

Peugeot har brukt mye tankekraft på å dytte inn mest mulig bagasjeplass.

Lang rekkevidde, ikke AWD

Firehjulsdrift med to motorer tar samlet effekt til 320 hk. Men hold deg fast: overraskende nok kan ikke stort batteri og AWD kombineres. Løsningen stoppes ikke av tekniske hindringer, forklarer Gaetan Demoulin, prosjektleder for både E-3008 og E-5008. Kun markedsmessige årsaker ligger til grunn. Det betyr at en helt opplagt bestselger i Norge ikke er tilgjengelig, i hvert fall ikke foreløpig.

Hva prisen blir er langt fra klart. E-3008 koster fra 428.900 kroner eks frakt og levering. Se ikke bort fra at rimeligste E-5008-variant med kun forhjulsdrift og minste batteripakke vil havne rett under momsgrensen på 500.000 kroner.

OPPSUMMERT

Smart, sjuseters fleksibil for store familier med mulighet for lang rekkevidde eller firehjulsdrift, men dessverre ikke begge deler.

Peugeot E-5008

2WD4WD
Pris fraIkke klarIkke klar
MotortypeElektriskElektrisk
Motor foran210/230 hk/345 Nm210 hk/345 Nm
Motor bakIngen110 hk/170 Nm
Samlet ytelse210/230 hk/345 Nm320 hk/510 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t9,7 sekunderIkke oppgitt
Toppfart170 km/tIkke oppgitt
Batteri73/98 kWt73 kWt
Lading DC/AC160/11-22 kW160/11-22 kW
Ladefart 20-80%30 minutter30 minutter
Rekkevidde (WLTP)502/660 km500 km
Dimensjoner (L/B/H)479/189/169 cm479/189/169 cm
Akselavstand290 cm290 cm
Bilvekt2 218 kgIkke oppgitt
Nyttelast682 kgIkke oppgitt
Bakkeklaring20/19 cm20 cm
Tilhengervekt1 000 kg1 000 kg
Bagasjerom foranIngenIngen
Bagasjerom bak259/748/1 815 liter259/748/1 815 liter
Garanti/km5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent

Powered by Labrador CMS