-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Saab 9-3: Variasjoner over et tema
Saab 9-3 Sport Sedan leveres med et godt utvalg av motorer og utstyrsnivåer. Vi tok for oss to av ytterpunktene.
Vi startet med rimeligste dieselvariant, 1,9 TID i utstyrnivå Linear, en typisk firmabil. I kjent Saab-tradisjon er bilen utstyrt med gearlås, men heldigvis for uinnvidde sitter ikke lenger nøkkelen på gulvet mellom setene.
Dashbordet er overdådig med en rekke knapper og innstillingshjul for klima- og audioanlegg. Vi finner greit frem til knappene vi har behov for, men kan det virkelig være behov for så mange av dem? En elegant detalj i dashbordet er koppeholderen som ligger helt skjult i dashbordet til den hentes frem med et lett trykk på en knapp.
Vi har alltid forbundet Saab med gode seter, men så er ikke tilfelle i denne bilen som nærmest er blottet for støtte for både rygg og bak. Som på mange konkurrenter savner vi muligheten for å kunne vippe setet for å finne en optimal sittestilling. Både A-, B- og C-stolpene er så kraftige at de hemmer utsyn i alle retninger.
Bilen er velutstyrt, men ikke mer enn den bør være i forhold til konkurrenter i den prisklassen. På kalde dager fungerer varmeapparatet imponerende bra. Saaben er utstyrt med en rekke praktiske oppbevaringsrom og totalt sett gir den en god kvalitetsfølelse.
På landevei er den godt dempet for hjul- og vindsus, men ikke så godt at ikke diesellåten fra motoren er fremtredende. Vi har tidligere latt oss imponere av 150-hesters dieselmotoren i Opel Astra, men 120-hesteren i denne bilen er slapp og lite samarbeidsvillig utenfor et svært begrenset register. Den 6-trinns manuelle gearkassen er presis og kontant, men hadde fortjent en mer samarbeidsvillig motor.
Aero
Vi legger på 170.000 kroner og entrer en 9-3 Aero med automatgear. Her finner vi skikkelige seter slik vi forventer i en Saab. Sportsseter trukket i skinn med god sidestøtte og rikelig med reguleringsmuligheter (elektrisk). Dashbordet er i hovedsak det samme som på billig-modellen, om mulig med enda flere knapper.
Turbomotoren med 210hk og et dreiemoment på 300 hester er trekkvillig over et stort register, med ingen direkte bombe. Listen over standardutstyr er omfattende og kvalitetsfølelsen høy. 225/45 R17 dekk gir imidlertid mye tilbakemeldinger i form av rumlig og klapring på ujevn veibane.
Vær også oppmerksom på at fotside skjørt rundt hele bilen gjør at du gjerne fungerer som brøytebil på umåkede vinterveier.
Mellom disse ytterpunktene kan du velge mellom flere bensin- og dieselmotorer, og dermed finner du sikkert en modell som tilfredsstiller både behov og innhold i lommebok, eller i alle fall et kompromiss du kan leve med.