-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mer pulver med etanol
Saab har stor suksess med sin 9-5 2,0t BioPower på hjemmebane. I Detroit viser de en modell med enda mer pulver. Suppen som får den til å rulle er imidlertid den samme.
I 9-5 BioPower-utgaven vi prøvekjørte i fjor vår, hentet Saab ut 180hk fra en motor som normalt – når den fyres på 95 blyfri, yter 150hk. Når de nå viser bilen med 2,3-liters motor klargjort for drift på bioetanol, har de klart å øke hk-antallet med nesten 20% og maks dreiemoment med 25%.
310 hester og 440 Newtonmeter er opp fra henholdsvis 260 og 350 i en standard 9-5 Aero. I praksis mener Saab-ingeniørene det vil gi en aks-tid til 60 mph (96 km/t) på under 6 sekunder. Dette oppnås på tross av en reduksjon i CO2-utslippet på opp til 70 prosent.
I pose og sekk
I Sverige er 7 av 10 nye 9-5 biler som selges BioPower modeller som kan kjøres på alt fra vanlig 95 blyfri bensin til 85 prosent etanol (E85). Også i USA er interessen for - og dermed distribusjonen av - E85 i fremgang. Bioetanol fremstilles i den amerikanske Midt-Vesten basert på mais. I motsetning til fossilt brennstoff øker ikke bruken av bioetanol CO2-utslippet i atmosfæren – dette fordi mengden CO2 som slippes ut ved forbrenning er den samme som den plantene absorberer under den naturlige fotosyntesen når de vokser.
E85 – bioetanol blandet med 15% bensin for å bedre startegenskapene i kalde klimaer, er på 104 oktan. Dermed klarer Saab å hente mer effekt ut av sine turbomotorer. Eneste endring på motorene er kraftigere ventiler og ventilfjærer, og endring av elementer i drivstoffsystemet.
Ren sprit
Under utviklingen av biler for E85 har Saabs ingeniører samarbeidet tett med sine kolleger hos GM i Brasil. Der i landet er 100% bioetanol (E100) produsert lokalt fra sukkerrør det dominerende drivstoffet på markedet. Saab har funnet sine turbomotorer spesielt egnet for bioetanol siden de med dette drivstoffet kan få økt kompresjon og effekt samtidig som de kan gjøres mer kompakte.
Vi er overbevist om at alkohol-basert drivstoff som bioetanol kan være et effektivt alternativ til fossilt drivstoff på kort og middels lang sikt, sier Saab-direktør Jan-Åke Jonsson. Det kan distribueres gjennom den eksisterende infrastrukturen og kan eventuelt også være en energibærer for fremtidige brenselcellebiler.
Saab regner med å selge 9000 9-5 BioFuel i 2006, og markeder modellen skal lanseres på etter Sverige er Storbritannia, Frankrike, Tyskland etterfulgt av Norge, Finland og Danmark. Så da er det vel på tide at vi får de første pumper med avgiftsfri E85 også her i landet!