-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Nytt liv i gamle 9-5
Plutselig en dag forsvant den italienske teksten fra menyen i Pixbo. Det var den dagen den nye 9-5 ble den gamle 9–5 enda en stund.


Saab 9-5
Først publisert i BIL 12 - 2005.
Saab 9-5 debuterte sommeren 1997. Da var det fremdeles Einar Hareide som bestyrte designavdelingen der, så han vil sikkert ikke like at jeg sier at jeg synes den nye, renere grillen er en sterk forbedring. Men når jeg sier at det nye interiøret til hans gamle Saab designerkompis Per Ryberg også er veldig bra vil han sikkert nikke svært så enig, og spørre om jeg også har sett neste generasjon.
Men så var det altså meningen at 9-5 skulle gjøres helt ny. Sammen med Alfa Romeo. Og det var felles arbeidsgrupper både på konstruksjonskontorene og på designavdelingen i Pixbo, rett utenfor Gøteborg.
Men så en dag var italienerne dratt, ingen av de mange som hadde jobbet intenst på den felles Premium-arkitekturen skjønte en meter, men alle var enige om at dette var et stort tap. Denne bilen lå an til å bli sensasjonell. Litt tung foran kanskje, men supert pakket, grassat komfort og massive kjøreegenskaper. Det eneste som er igjen av det prosjektet i dag er Alfa 159, men med en helt annen bakaksel enn det de opprinnelig jobbet med.
Så derfor må den gamle leve enda litt lenger. Og det tåler den, det finnes ikke geriatriske antydninger her, og med en finurlig oppdatering av chassiset, man merker det blant annet på styrepresisjonen. Og en vellykket sjonglering med stivere krengningsdempere og støtdempere men mykere fjærer og andre foringer har bedret komforten merkbart, senket støynivået (selv om nordiske landeveier sørger for mer støy enn en prøvekjøring på Kontinentet ville gjort) og gjort bilen enda litt fastere.
Det er nok først og fremst bak rattet man merker forbedringene, og da inkluderer jeg i stor grad arbeidsplassen. Meget mindre fussy enn den pleier å være, selv om man har måttet beholde det gamle dashpanelet er hele kontrollavdelingen sterkt forbedret. Og selv om det er ting som lufte-avdelingen eller infotainment som er forenklet i betjeningen gir det reduserte antall knotter og dingser et meget roligere totalinntrykk som gjør at jeg, i hvert fall, finner meg meget bedre til rette enn før.
Utvendig er det fronten, hentet fra en av de siste års Michael Mauer (nå hos Porsche) konseptbiler, og baklysene, hentet fra noe som ser ganske tysk ut, som først og fremst gir et 2006-uttrykk.
Det er forresten nyheter i drivlinjen også. I tillegg til etanol-muligheter, som av en eller annen underlig grunn ikke er lov i Norge, kommer Saab med en ny 1,9-liters konsern-diesel. Avslappede 150 hester og de 320 Nm'ene finner du i nesten hele turtallsregisteret. Vedlikeholdsfritt partikkelfilter og et blandet-kjøring-tall på 0,64 l/100 km.
Bilen gikk i produksjon i uke 40, det skal ikke ta lang tid før vi kan bringe en skikkelig prøvekjøring av den.