-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Aehra har fått navn:
Italias Tesla vil i produksjon
Det er litt over et år siden vi fortalte dere om Italias ny Tesla-aktige satsing, Aehra, for første gang. Nå har de gått til Staten med søknad om støtte for å bygge en € 1,2 mrd. fabrikk.
Det vi viste dere bilder av i juni i fjor, var to ganske ryddige overklasse-elbiler fra en ny produsent som kalte seg Aehra.
Nå har de to modellene vi så den gang fått navn. SUV-en heter Impeto og den fire dørs saloonen med Porsche Taycan-ideer er døpt Estasi.
De bildene som dukker opp nå forteller om to biler som ikke har endret seg siden i fjor, bortsett fra en del på interiøret. Dashbord og skjermer og display er sterkt modifisert, men ellers er det bare navnene som er nye.
Kjenner designerne
Dessuten har jeg endelig møtt alle designerne deres. Jeg nevnte forrige gang at mannen bak utseendet (og de dramatisk teatralske dørene) var Filippo Perini – tidligere toppsjef i designavdelingen hos Lamborghini.
Med seg derfra har han fått Alessandro Serra som for eksempel tegnet Reventon og Alessandro Salvagnin som var hos Lamborghini fra 2005 til 2022 og blant annet var ansvarlig for eksteriøret på Aventador.
Etter sin tid hos Lamborghini flyttet Perini til en annen italiensk Volkswagen-filial, Italdesign. Der traff han blant annet Marco Quamori Tanzi som nå også er hos Aehra sammen med Nicolo Tassi som gikk ut fra Politecnico di Milano for tre år siden og rett til Aehra.
Det er en liten verden, Perini har også undervist på Politechnico di Milano og Tanzi kommer også derfra.
Med andre ord: et tett designteam som kjenner hverandre og snakker hverandres designspråk.
(saken fortsetter)
Uventet funfact
På den tekniske siden har de med seg først og fremst Franco Cimatti. Han var hos Ferrari i 32 år. De første årene gjorde han landeveistester og tok med seg mo-i-knærne journaliser som meg på hårreisende turer opp i fjellene bak Maranello. Da han sluttet der i 2018 for å bli med på den nye reisen til Lotus, var tittelen hans Ferrari Vehicle Concepts Advanced Research Director.
Og så kommer et ganske uventet funfact: etter at han tok med vettskremte norske journalister som passasjerer har han tilegnet seg en forbausende interessant samling norske ord. I de siste ti årene har han nemlig hatt en freelance-kontrakt med Norges Skiskytteforbund som teknisk konsulent.
Tekniske kunnskaper kan åpenbart brukes til mer enn bil.
Stort område for karbonfiber
Hvem ante at det kunne være så mye bak et ukjent bilprosjekt som Aehra som nå ber om offentlig støtte til en fabrikk de ikke skal bygge i Romania eller Ungarn – dit bilfabrikkstøtte gjerne går for tiden, men til en by som heter Mosciano Sant’Angelo litt nord for Pescara, i Abruzzo.
En av grunnene til at dette området er blinket ut, er at en stor del av Italias karbonfiber-industri ligger der.
Disse to bilene er nemlig ganske unike ved å være firedørs fire-fem-setere med en meget spesiell karbon-monocoque, slik man ellers bare finner i for eksempel McLaren og andre ekstreme sportsbiler.
Men Abruzzo har også fiskale fordeler for de har stort behov av nye arbeidsplasser. Foreløpig sier Aehra at ved fabrikken vil det i første runde bli behov for 540 medarbeidere – pluss 110 ved det nye i hovedkontoret i Milano.
Jeg syns dette er et spennende prosjekt, så det skal vi følge litt med på. Men la oss i mellomtiden se på de tekniske spesifikasjonene mens vi venter på produksjonsmodellene.
Disse er for Impeto, SUV-en. Der Aehra har avvikende spesifikasjoner står de i parentes:
Tekniske data Aehra Impato og Estasi
Mål: | 505 (506) x 200 x 162 (145) cm. |
Akselavstand: | 3025 mm. |
Høyde på tyngdepunkt: | 500 (470) mm. |
Vekt: | 2300 (2200) kg. |
Motorer: | En motor foran, to motorer bak. |
Aks. 0-100 km/t: | Mindre enn tre sekunder. |
Toppfart: | 260 km/t. |
Ytelse: | 600 kW/815 hk |
Rekkevidde: | 800 km. |
Batterikapasitet: | 120 kWt. |
Lader ved max: | 350 kW. |
10-80 % ladetid: | 15 minutter. |