-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Behovstilpasset:
AMI for bevegelses-hemmede
Stellantis skal ha kred for alle forsøk på å gjøre AMI – og avartene – spiselige for en konservativ kundekrets. Rullestolvennlig versjon er også et godt forsøk.
Stellantis skal ha masse stryk for ikke å gjøre AMI tilgjengelig for Norden. Jeg vet vi er konservative. Det tok lang tid etter at jeg hadde tatt inn den første Twizyen før Renault begynte en forsiktig import – og ikke en gang jeg kan påstå at den er blitt en kommersiell suksess.
Jeg vet også at AMI er altfor radikal, men den peker ut en retning som er ganske spiselig: Nullutslipp, liten grunnflate, ikke tung (selv om den er litt for tung) og svært anvendelig i byen.
Jeg mener å huske at jeg likte den de dagene jeg hadde den i Oslo, selv om jeg nå regner med at jeg syntes 50 km/t som toppfart var for lavt og at jeg kunne ønske meg Twizyens 85 km/t.
Men glem det.
Trekløver
Blant alle variantene av AMI, enten de kommer fra Citroën eller Opel eller Fiat, er Citroëns siste forslag ganske interessant.
Ved ganske enkelt å gjøre døråpningen på den ene siden større, har de bygget en rullestol-vennlig versjon.
Uten hjelp kan en bevegelseshemmet (avhengig av tilstand selvfølgelig) skli inn på førersetet selv og fikse rullestolen etter seg.
Dersom hen vil ha med en kompis eller assistent, har Citroën bygget et utvendig stativ som du kan hekte rullestolen på mens medpassasjeren får plass inne.
Nå er det veldig vanskelig å oversette utenlandske priser til norsk. Men denne versjonen koster € 3.600 mer enn standard utgaven. Siden vi ikke lenger har noen norsk pris på en vanlig AMI, blir det litt vanskelig å snakke om resultatet. Men det virker ikke som det koster mer enn det NAV vanligvis har råd til.
14-årsgrense
Dessuten forteller importøren meg at Stellantis åpenbart har bestemt at Norden og AMI ikke hører sammen.
– Vi spør stort sett hver gang vi snakker med fabrikken, men så langt med dårlig resultat. Og det er uavhengig av variant, sier importøren til meg.
La det også være nevnt at med nye regler er det lov for 14-åringer å kjøre denne i Frankrike.
Det virker som om denne regelen ligger langt utenfor det EØS-samarbeidet vi bedriver.
Synd.
Jeg vet om mange 14-åringer som kunne tenke seg å starte rattkarrieren i et sløvt plastskall som dette.
