ACURA - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
ACURA
Av de tre japanske bilmerkene Honda, Nissan og Toyota var det Honda som først kom på ideen om å lansere et mer eksklusivt merke beregnet spesifikt på det amerikanske markedet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif
Introduksjonen av de første Acura-modellene fant sted 27. mars 1986. Det dreide seg i hovedsak om Honda-modellene Integra (1,6/ 1,8 liters firer) og Legend (3,2 liter V6) med en annen logo og mer utstyr, men med samme modellnavn som Honda-søsknene. Tidspunktet for introduksjonen var heldig, det var på denne tiden Honda kom med sin variable ventilstyring (VTEC) og amerikanerne oppfattet raskt Acura som et teknisk avansert merke.

Glupt på alle måter
Acura var ikke bare først av de japansk-baserte US-merkene; Acura tok også den største markedsandelen av de tre, noe som sikkert skyldtes det nærere slektskapet til det japanske opphavet, som igjen ga positivt utslag i prisen. Honda frydet seg selvsagt, for på verdensmarkedet var de minst av de tre konsernene.

Navnet Acura skal visstnok hentyde til ordet accurate, som kan oversettes med nøyaktighet (= presisjon). Også emblemet tyder på dette, det består av en stor A som minner om et pilhode som selvsagt peker oppover. Eller man kan også se A-en som en passer, et geometriske instrument som nettopp utmerker seg ved nøyaktighet og presisjon - nettopp det imaget Acura ville bygge på. Rammen rundt logoen er en mellomting av en sirkel og en firkant med avrundede flater, mest i hjørnene, som svakt antyder Honda-opphavets tilsvarende. At A-en er åpen på toppen peker også markant mot Hondas H. Et sjeldent eksempel på en virkelig gjennomtenkt logo med tanke på assosiasjoner og hentydninger!

Luksuriøst, men rotfestet
I motsetning til Lexus har Acura alltid vært eksisterende modeller i basismerkets (Hondas) øvre sjikt. Grunnen til deres Acura-uniformering i USA er Hondas store suksess der; Accord var i mange år USAs mest solgte bilmodell og Honda ble derfor oppfattet som en Hvermannsen-bil. Dyrere Honda måtte helt enkelt ha et annet navn for å selge. 

I 1990 tilkom den midtmotoriserte alu-sportsbilen NSX og en coupé-utgave av Legend. To år senere ble Acura-paletten supplert med Vigor, en påkostet og breddet Honda Accord med 5-sylindret motor på 2 eller 2,5 liter. Året etter kunne Integra fåes som coupé.

Acura-navnet viste seg fort å være en riktig idé. Bilene kombinerte "dannet luksus" med kvaliteter som man vanligvis ikke fant i 80- og 90-tallets Detroit-produserte luksusbiler, egenskaper som presis styring og  kjappe responser fra drivlinja. Egenskaper som selve merkenavnet fremhevet.

En omfattende restrukturering av Acura-programmet ble innført i 1996. Helt nye var TL og CL, begge Accord-baserte Vigor-etterfølgere med 2,2 liters firer eller 3 liters V6 (senere V6ere på 2,5 eller 3,3 liter). Den mindre Integra og den rå NSX fortsatte som før, mens Legend ble helt fornyet som RL. I tillegg kom SUVen SLX, som var en lett maskert Isuzu Trooper og som i 2001 ble etterfulgt av den superluksuriøse MDX, ikke overraskende en tvilling av Honda-modellen med samme navn.

Integra ble i 2002 avløst av den betydelig mer moderne RD-X, og også den dristige NSX kom i en ny innpakning som heldigvis ikke var spesielt mer diskret enn forgjengeren. I 2005 kom luksus-sedanen RL, den første bil på det amerikanske markedet utstyrt med et "sanntids" telematikksystem ombord, der trafikkinformasjonen for de største byene oppdateres døgnkontinuerlig i navigasjonssystemet. 

Club Honda

FOTOALBUM (Klikk for store bilder):

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: