Mercedes E220 CDI

Det finnes biler som det er naturlig å sammenligne E-Klasse med – når det gjelder størrelse. Når det gjelder utstyr og finesser danner den en egen klasse.

Publisert Sist oppdatert

E220 CDI
E220 CDI

Først publisert i BIL 4 - 2002.

Det hersker liten tvil om at S- og CKlasse har stått modell for den nye E-Klasse, bortsett fra at de runde, lett skråstilte dobbeltlyktene ble introdusert nettopp på E-Klasse i 1995. Nå er lyktene bare blitt mer ovale.

Utvendig størrelse er uendret, innenfor en drøy centimeters margin. Akselavstanden er strukket med et par cm. Bagasjerommet rommer 540 liter hvis bilen leveres uten reservehjul, 520 liter hvis den leveres med. For å redusere vekten er panser, forskjermer, bagasjeromlokk og front og hekk produsert i aluminium, likevel har det høye utstyrsnivået medført at bilens vekt er økt noe i forhold til forgjengeren.

Større deformasjonssoner, totrinns beltestrammere, en vektføler i passasjersetet foran samt veltefølere skal bidra til ytterligere økt kollisjonssikkerhet. Støtfangerne foran og bak er for øvrig levert av Hydro Automotive på Raufoss.

Senker karosseriet
Selv om E-Klasse har fått en forbedret utgave av Mercedes' luftfjæring, Airmatic Dual Control – som kontinuerlig tolker veibanens egenskaper under kjøring, og som i løpet av mindre enn et tidels sekund sørger for å stramme opp både fjæring og støtdempere etter behov – er det komforten som sitter i høysetet. Ved aktiv svingkjøring understreker en litt ufølsom styring det komfortable fremfor det sportslige. Den andre funksjonen som skjuler seg bak "Dual Control", er at systemet automatisk senker karosseriet 15 millimeter når hastigheten passerer 140 km/t. Airmatic, som ikke kan kombineres med sportsunderstell, har en prislapp på 17.500 kroner. Det er bare i E500 at Airmatic hører til standardutstyret.

Hjulopphengene, som også er nye, med blant annet firestags forhjulsoppheng, arbeider utrolig stille og mykt og understreker det komfortable. Under vårt første møte med bilen klarte vi ikke å finne en vei som var så dårlig at hjulopphenget ikke klarte å henge med. Hjulopphenget svelget på en imponerende måte det som var av vibrasjoner og slag fra underlaget, og også støyet ble dempet meget effektivt.

Elektrohydrauliske bremser
Ikke uventet nyter den nye E-Klasse godt av en rekke tekniske løsninger vi til nå bare har sett i de dyreste Mercedesmodellene. Det nye elektrohydrauliske bremsesystemet – SBC,Sensotronic Brake Control – som er utviklet sammen med Bosch og ble lansert første gang i SL, er standard i E-Klasse. SBC gir en meget fin dosering av bremsetrykket, og sørger blant annet for at bare ytterhjulene bremses i svingen hvis systemets følere kalkulerer en risiko for skrens.

Funksjonen "Keyless-Go", som låser opp eller igjen dørene når du nærmer deg eller går vekk fra bilen, er nå bygget inn i selve tenningsnøkkelen, du trenger ikke ha et separat kort i lomma. Men kryss ikke av på menyen i blinde når du bestiller din nye E-Klasse – 11.160 kroner er prisen du må betale for å kunne glemme å låse bilen.

For første gang tar Mercedes i bruk sitt panoramasoltak på en firedørs sedan. Taket, som ble introdusert på SportCoupé i fjor, har 30 prosent større åpning enn det vanlige soltaket, og kan leveres med ekstrautstyr som har sterk appell til de teknologifrelste: Solceller integrert i taket driver ventilasjonsvifter som lufter ut bilen når den står parkert i solvarmen. Panoramataket må du punge ut 17.500 kroner for, i tillegg koster solcellemodulen 5.500 kroner.

Sterkere motorer
Motorprogrammet består i øyeblikket av tre bensinmotorer, E240, E320 og E500, og to dieselmotorer, E220 CDI og E270 CDI.Vi kjører her E220 CDI, en motor som nå har fått to balanseaksler for roligere gange, og hvor innsprøytningssystemet er videreutviklet slik at effekten er økt a 143 til 150 hk og dreiemomentet er økt fra 315 til 340 Nm.

Femtrinns automatgear jobber i fin harmoni med dieselmotoren. Ved normale landveishastigheter ligger turtallet i området 1800–2000 o/min, hastigheter som er gunstige for å utnytte dreiemomentet best mulig. Motoren arbeider uanstrengt og behagelig, også i motbakkene. Automatkassen er flink til å hente ut momentet, og ved jevn belastning holder den seg gjerne i høyeste gear.

Den minste bensinmotoren, E240, har også fått en effekt- og momentøkning, mens E320-motoren er uendret.E500 – med V-åtter under panseret – er ny i programmet og yter 306 hk og 460 Nm. Denne toppmodellen koster tett oppunder 1,1 million kroner. Til den prisen kan du kose deg med en akselerasjon som klokkes av til 5,9 sekunder fra null til hundre. Senere vil motorprogrammet utvides, blant annet med V6- og V8-dieselmotorer.

På tre av fem modeller er det faktisk en liten nedgang i prisene i forhold til forgjengeren. Hos importøren forklares det med en kombinasjon av vellykkede prisforhandlinger med fabrikken og en "subsidiering " for å redusere gråimporten av nyere E-Klasse. Allerede før lanseringen midt i mars var 200 biler bestilt av privatkunder, og i juni lanseres den nye E Klasse som taxi.

I mars neste år kommer stasjonsvognen – og så blir det stille en stund; den neste EKlasse kommer i 2009.

MERCEDES E220 CDI:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 18:1. Sylindervolum: 2148 ccm. Boring og slaglengde: 88,0 x 88,3 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/4200 o/min. Dreiemoment: 340 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og ESP.
Dekk: 205/60VR16.
Mål: Lengde: 481,8 cm. Bredde: 182,2 cm. Høyde: 145,2 cm. Akselavstand: 285,4 cm. Sporvidde f/b: 157,7/157,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1685 kg. Tillatt totalvekt: 2145 kg. Maks vogntogvekt: 4045 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 520 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100: 10,2 sek
Toppfart: 218 km/t
Forbruk bykjøring: 0,98 l/mil
Forbruk landevei: 0,53 l/mil
Forbruk snitt: 0,67 l/mil
Pris: kr. 532.000,-
Forbruk ifølge 93/116/EU. Data basert på bil med 5-trinns automatgear.

Powered by Labrador CMS