Jeep Grand Cherokee: Jeep Grand Cherokee: Indianer med godt hjerte - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Jeep Grand Cherokee: Indianer med godt hjerte
PRØVEKJØRT: En Jeep Grand Cherokee har alltid vært i sitt rette element på dårlige skogsveier. Nå skal den også overbevise på gode veier.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 11 - 2005.

Jeep og Land Rover har mye felles – de startet med militære feltkjøretøy, og har i dag høy stjerne blant terrengbilentusiaster. Begge har i dag modeller fra den mest spartanske arbeidshesten til den luksuriøse statusbilen. Hos britene er Range Rover lord-bilen over alle,
hos Jeep er Grand Cherokee øverst på rangstigen. Men Grand Cherokee er nok mer riktig å sette opp mot Discovery, Touareg, Land Cruiser og XC90, biler for de uten blått blod i årene. Og selv i den klassen skal den slite litt med å henge med. Eksteriøret er greit nok, det har en viss røff eleganse. Interiøret er derimot skuffende, med materialer og finish som virker billig. Plassforholdene i kupeen er gode, men fotbrønnen er litt trang for føreren.

Kjøreegenskapene på landeveien har fått et løft, og den krenger ikke så mye som før. Men den hever ikke nivået i klassen av den grunn, flere av konkurrentene er mer overbevisende gjennom en S-sving enn Jeep’en. Men når veien tar slutt og man skal ut i terrenget kommer Jeep sin lange tradisjon til sin rett. Quadra-Drive II heter firehjulsdriftssystemet, og har selvfølgelig lavgearserie for best fremkommelighet.

Det beste med bilen vi hadde til låns var uten tvil motoren, en 3-liters dieselmotor plukket fra Mercedes-Benz. Den er silkemyk og jevn, og det er til enhver tid mer enn nok krefter å ta av. Koblet til denne motoren er en like silkemyk femtrinns automatkasse. Dieselmotoren gjør en så god jobb at de to V8-bensinmotorene virker ganske overflødige, selv om toppmodellen er en grom Hemi-motor.

Jeep har sin faste tilhengerskare, som setter pris på fremkommelighet i toppklasse og ikke bryr seg all verden om luftfjæringskomfort. Disse har fortsatt gode grunner til å kjøpe Grand Cherokee. For alle andre er det nok dieselmotoren som kommer til å friste mest.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Limited:
Pris: kr. 795.900,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2987 ccm. 160 kW (218 hk) v/4000 o/min. 510 Nm v/1600-2000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 475 x 187 x 178 cm. Akselavstand: 278 cm. Bakkeklaring: 21,6 cm. Egenvekt m/fører: 2210 kg. Tillatt totalvekt 2750 kg.
Dekk: 245/65R17.
Bagasjerom: 978-1908 liter (VDA).
Tankvolum: 79 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart: 208 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/mil.
CO2-utslipp: 270 g/km.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: