Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS
Mazda3 MPS

Mazda3 MPS: GTI på japansk

Mazda3 MPS er et ubetydelig, men morsomt tilskudd til GTI-familien.

Publisert Sist oppdatert

Med en pris på 619.900 kroner, sier det seg selv at Mazdas siste bidrag i kompakt-GTI-klassen neppe vil gi store utslag på registreringsstatistikken i Norge.

Den skal kjempe om plassen i en klasse som domineres av Golf GTI, mens de fleste andre mest fremstår som krydder.

Riktignok distanserer Mazda sin tyske konkurrent når det kommer til hestekrefter. Nye Golf har fått 210 som standard, men japanerne tar det litt lenger og har gitt MPS 260 – det samme som den utgående modellen.

Elektronikk og mekanikk

Ford Focus RS har satt standarden for hysterisk motoriserte forhjulsdrevene biler med sine 305 hester. Ford tok utfordringen og redesignet hele forstillingen på sin bil. Mazda har tatt litt enklere grep i bruk for å sørge for at kreftene finner grep der gummi møter asfalt.

Først og fremst har MPS fått kraftigere og stivere forstilling. Dette bidrar til mer presis styring, og mer kontroll over kreftene. I tillegg har man en differensialbrems, som skal sørge for at du ikke får spinn på bare det ene hjulet, men at kreftene fordeles dit det er grep.

For ytterligere å forbedre grepet, har bilen elektronisk redusert dreiemomentet på de tre første gearene, noe som også bidrar til å redusere det som på ikke så godt norsk heter ”torque steer”.

Resultatet har blitt bra. Selvsagt kjenner du at du har mye krefter mellom hendene, men det er fortsatt godt mulig å gjøre unna 0-100-sprinten ned mot det lovede 6,1 sekunder.

Litt som i gamle dager

Dagens turbobiler har blitt svært siviliserte. I mange av dem kjenner du nesten ikke at du har pustehjelp, alt skjer fra lave turtall og uten dramatikk.

Mazda MPS har beholdt mer av den gamle følelsen. Her kan du rulle fremover med noe som mer kjennes ut som en liten bensinmotor. Men i det turtallet passerer 2500 omdreininger, blir det fullt sirkus og jubel i kupeen, mens passasjerene forsøker å klamre seg fast etter beste evne.

2,3-literen er den samme som vi blant annet kjenner fra crossover-SUVen CX7. Den er en frisk motor, men følelsen av at tiden har gått litt ifra den ligger og nager etter to dager med bilen.

Ikke at man ikke lar seg fascinere av kreftene, men det kan nok oppleves som noe slitsomt i lengden om man sammenligner med enkelte av konkurrentene.

Gledesspreder

Kjøregenskapene til nye Mazda3 har fått mye skryt, også med mer tradisjonelle motorer.

Med de forbedringene som er gjort for MPS-versjonen, har bilen blitt mindre komfortabel, men har i stedet hentet frem enda mer presis styring og en fantastisk god stabilitet - helt opp i hastigheter på nærmere 250 km/t.

Likevel må det føles litt spesielt for en produsent som har både RX8 og MX5 i stallen, å kalle dette for en sportsbil. Mazda3 MPS er en svært rask bil, men noen rendyrket sportsbil er det ikke.

Tøffere

Mazda3 MPS har blitt mye tøffere å se på. Ikke minst takket være et skikkelig luftinnsug på panseret og en nydesignet takspoiler.

Det var faktisk overraskende hvor mye oppmerksomhet bilen tiltrakk seg hos medtrafikanter nord i Tyskland.

Innvendig har det imidlertid ikke skjedd all verden. Riktignok har man utstyrt bilen med sportsseter og røde sømmer der det er naturlig.

Men ser man på instrumenter, knapper og alt annet, er det så godt som helt identisk med det vi kjenner igjen fra resten av medlemmene i Mazda3-familien.

Det eneste åpenbare som skiller MPS fra de andre bilene, er et turbotrykkdisplay som sitter mellom turteller og speedometer. Kanskje ikke så nyttig, men det hører liksom hjemme i en bil som denne.

I valgkamptider kan det i det minste være greit å vite at om du kjøper en Mazda3 MPS, legger du igjen drøyt 390.000 kroner i avgifter som kan brukes på eldre, syke og bedre skoler…

Powered by Labrador CMS