Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86
Toyota FT-86

Positive Toyota-toner

Med så masse Toyota-trøbbel for tiden, er det ganske hyggelig å kunne fortelle om noe Toyota som er pur og ren glede.

Publisert Sist oppdatert

FT-86 heter den. Den ble antydet på Tokyo-utstillingen sist høst, den ble skikkelig vist på Genève-utstillingen og det kan umulig ta mange dager før den blir presentert som produksjonsmodell, med introduksjon i 2012.

For meg var dette Utstillingens Bil.

For det første ser den glimrende ut. Egentlig ikke noe drama i det hele tatt, bare en nydelig coupéform som egentlig er svært gammeldags. Den nærmer seg Datsun Z-tradisjonen, samtidig som den er så moderne som neste torsdag.

Under skallet er den gjennom-konstruert hele veien, man har til og med hentet frem en Subaru-motor for å holde tyngdepunktet så lavt som mulig.

Noen vil sikkert fortelle deg at nå er Celica gjenfødt. Glem Celica. Verken som design eller som idé slekter denne på en av de største fake-bilene som noensinne er bygget. Dette er hel ved.

Dette er en bil som vi utfordre alt fra de hete små Fordene, via Mini Coopere og opp til Porsche Cayman-fraksjonen. Her snakker vi om noe som er beregnet til godt under 20.000 euro i basis-utgaven, men med masse muligheter til å legge på seriøst gå-fort utstyr, som vil øke både ytelse og pris.

Det er en kompakt konstruksjon vi snakker om. 257 cm akselavstand med utvendige mål som er 416 x 176 x 126 cm. Vekten antydes til 1250 kg. Slik den står, er bokseren på 2 liter og sender ytelsen til bakhjulene via en 6-trinns kasse. De som tror at motorstørrelsen ikke kan økes, eller at firehjulsdrift er utelukket, kan forlate selskapet nå.

Det hele er designet i Toyotas studio rett utenfor Nice, med andre ord en helt europeisk operasjon dette her. Jaromir Cech var en av de virkelig ansvarlige her, og jeg husker ham som en stor humorist da han vant Best Overall Design på Royal College of Art sommeren 2002. Han hadde en bil som han kalte Ford Angel, men størst inntrykk etterlot en genial motorsykkel for storbyen.

Med FT-86 (hva 86 betyr aner jeg ikke, men FT betyr Future Toyota) har unge Cech virkelig plassert seg blant de designerne som vil bli husket. Akkurat som Toyota er i ferd med å lansere en bil som går på tvers av selskapets halvgrå mainstream image. En bil som kan bli et av de virkelig fargerike innslagene i bilverdenen i dette decenniet.

Powered by Labrador CMS