-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Print er ikke død
Mange påstår at print er død, men nå kan du til og med printe din egen bil. Det meste av den i hvert fall.
LSEV heter denne lille bybilen som i stor grad er utviklet ved hjelp av Polymaker – et selskap i Shanghai med solid erfaring i 3D-printing.
Her er det alle synlige deler (bortsett fra rutene) som er printet – det høres i hvert fall ut som en kjempeløsning for småbulke-arbeidet. «Borti en kant, kjære? Spiller ingen rolle, vi bare printer ut en ny og klipser den på plass».
Men det dreier seg altså om en batterielektrisk bybil, mindre enn den minste Smart (270 x 130 x 140 cm) som bare veier 450 kg.
Nå fortelles det også at det er bare 57 deler i hele bilen – sammenlignet med cirka 2000 i en vanlig bil. Begge tallene hørtes utrolig omtrentlige ut.
Men det fortelles også at det allerede er 7000 europeiske bestillinger på bilen som er priset til cirka 8.000 euro.
Kanskje også litt omtrentlig?
Den Italienske Posten skal ha 5000 og leasingselskapet ARVAL (nyetablert i Norge forresten) skal ha 2000. Problemet her er at verken hjemmesiden til Italias postvesen eller hjemmesiden til BNP Paribas – moderbanken til ARVAL – ante noe om Polymaker da vi søkte.
Men ikke avskriv 3D-printing i bilindustrien. Hver dag ser vi fremskritt i dette teknologiske landskapet, med hensyn til størrelse, kapasitet, økonomi og alt det andre som betyr noe.
Og bildene vi har fått av lille LSEV tyder på at her har noen både tenkt og deretter satt seg ned og gjort en gjennomført jobb.
La oss håpe at det, tross alt, blir noe av dette forsøket.