-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Porsche lanserer ny innstegsmodell
Taycan er hovedårsaken til at Porsche nesten tredoblet salget i Norge i 2020. Nå kommer en modell som kan lokke nye kundegrupper.
I sitt første salgsår ble Taycan solgt i 20.000 eksemplarer globalt, men mer imponerende er det at lille Norge sto for hele 1221 av disse – noe som medførte at det norske Porsche-salget ifølge OFV økte fra 585 biler i 2019 til 1718 i 2020.
Les vår prøvekjøring av Porsche Taycan
Hittil har rimeligste Taycan med betegnelse 4S vært priset like under millionen, men når nye Taycan (uten tilleggsbetegnelse) nå lanseres, settes startprisen til 766.600 kroner. Det vil garantert appellere til nye målgrupper.
Bilen ble lansert i Kina for et halvt år siden, men fra mars blir den også tilgjengelig i andre markeder.
Taycan leveres med to alternative batteripakker. Performance Battery har en bruttokapasitet på 79,2 kWt mens Performance Battery Plus tilbyr hele 93,4 kWt. Sistnevnte er priset fra kr 824.300.
Motoren har en effekt på henholdsvis 240 kW / 326 hk og 280 kW / 380 hk som øker til 300 kW / 408 hk og 350 kW / 476 hk med overboost-funksjonen når Launch Control er aktivert. Maks dreiemoment er da henholdsvis 345 og 357 Newtonmeter.
Rekkevidden for de to utgavene basert på WLTP-syklusen er henholdsvis 431 og 484 kilometer, og begge tar deg fra null til hundre på 5,4 sekunder. Batteriene kan under ideelle forhold lades fra 5 til 80 prosent i løpet av 2,5 minutter, og du lader 100 km på fem minutter.
Et minus for norske forhold er at innstegsmodellene kun har bakhjulsdrift, så om du vil ha drift på alle fire må du opp i en av de høyere spesifiserte modellene. Du finner en oversikt med priser og tekniske data for disse her.
Som nyeste medlem i Taycan-familien får innstegsmodellen med seg oppgraderingene som er foretatt fra årsskiftet, blant annet Plug & Charge som medfører at bilen kommuniserer direkte med ladestasjonen gjennom kabelen uten at du trenger bruke kort eller ladebrikke.