-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Mens vi her i landet må klare oss med Taycan S som rimeligste alternativ, var det basisutgaven uten bokstaver som ble vist frem i Kina.
Denne har én motor og bakhjulsdrift, og kan bestilles med to alternative batteripakker på henholdsvis 79,2 og 93,4 kilowattimer – de samme alternativene som til Taycan S.
Selv om bilen bare har én motor er det lite å utsette på effekten som ifølge Green Car Reports er på 350 kW (475 hk). Null til hundre på 5,4 og toppfart på 240 dekker vel også behovet for de fleste, skulle jeg tro.
Les vår prøvekjøring av Porsceh Taycan Turbo
Standardutgaven har den samme totrinns girkassen som de øvrige modellene, og i Kina skal den selges med 11 kW ombordlader som standard. 22 kW kan bestilles mot pristillegg.
Bilen har en oppgitt rekkevidde på 413 km med det minste batteriet og 489 km med det store, og det er litt mer enn Taycan S med tilsvarende batteripakker har oppgitt ifølge WLTP-standarden.
Mens luftfjæring er standard på de europeiske modellene er basisversjonen av Taycan utstyrt med stålfjærer. Luftfjæring er tilgjengelig som tilleggsutstyr.
Annet utstyr på innstegsmodellen er 19-tommers felger, sorte bremsecalipere og LED hovedlys. Interiøret ser likt ut på det man finner i de dyrere modellene, men det kan være materialvalget er et annet. Head-up display er oppført som ekstrautstyr.
I Norge koster rimeligste versjon av Taycan S med den minste batteripakken fra 959.900 kroner – den har faktisk gått opp 60.000 kroner siden lanseringen grunnet den svake kronekursen.
En bakhjulsdrevet Taycan må nok bli vesentlig rimeligere for at noen skal vurdere den i det hele tatt, tatt i betraktning vår lange periode med potensielt glatte veier.