-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mange utsetter verkstedbesøk
Mange bileiere utsetter reparasjoner de vet det er behov for, viser en ny undersøkelse. En dårlig strategi, mener flere eksperter.
To av ti biler har kjente feil og mangler som eieren har utsatt å gjøre noe med, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).
– Dette innebærer at en betydelig del av bilparken har et udekket reparasjonsbehov, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Svarene viser ellers at menn er tregere enn kvinner med å få bilen på verksted. Det samme gjelder yngre sammenlignet med de godt voksne. Også inntekt ser ut til å påvirke verkstedvanene. Andelen som utsetter reparasjoner, er høyest blant bileiere med lav inntekt.
Kan gi høyere sluttregning
– Slike utsettelser kan gjøre vondt verre slik at sluttregningen vokser. Begynnende feil på eksosanlegg og bremser er typiske eksempler, sier Ian Wood, salgs- og markedssjef i Veng, som leverer bildeler til verkstedbransjen.
Han tror viljen til å ta kostnaden ved godt vedlikehold ofte reduseres etter hvert som bilen blir eldre og markedsverdien synker.
– For gamle biler kan jo kostnadene ved en anbefalt reparasjon noen ganger synes høye sett i forhold til kjøretøyets verdi. Da er det nok en del som kommer i tvil og venter, sier Wood.
Prioriterer det alvorligste
Feil det er gitt pålegg om å rette etter en EU-kontroll blir prioritert av de fleste, ifølge Katrine Køste. Hun er kjedeleder i AutoMester, som omfatter 220 verksteder rundt om i landet.
– Ting som ikke er like prekært blir ofte samlet opp og tatt ved neste ordinære service. Det ser vi mye av i disse dager, da mange husholdninger har måttet redusere budsjettet etter permitteringer, sier Køste.
Hun råder uansett alle til å handle raskt når det er fare for fordyrende følgefeil.
– Slitne komponenter i hjuloppheng og understell kan resultere i at for eksempel dekkene må byttes tidligere enn antatt. Da blir det plutselig ikke så gunstig å utsette den opprinnelige reparasjonen likevel.
Spår stor påskeutfart
Dersom årets påskeplaner baserer seg på bruk av bilen, kan det være fornuftig å rette kjente feil på forhånd, mener Arild Hansen i ABL.
– Når nesten alle skal feriere hjemme i Norge, blir det trolig ekstra stor påskeutfart. Da er det godt å vite at man har en bil i tipp topp stand. Mange verksteder har kapasitet til å hjelpe på ganske kort varsel.