Renault : Renault fornyer seg - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Renault fornyer seg
At Renault endrer logo er kanskje ikke SÅ uventet, det gjør jo alle for tiden. Litt mer overraskende var det at de selger seg helt ut av Daimler.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Vi må tilbake til 2010. Da var også Daimler svakt inne i Carlos Ghosn sin innsats for å få med flere på Renaults kostbare utviklingen av fremtidens kjøretøy.

Det samarbeidet har først og fremst gått på felles varebiler og noen motorprosjekter, og fra 2014 ble Twingo og Smart Forfour bygget på samme plattform på samme fabrikk i Novo Mesto, Slovakia.

Salget av de 1,5 prosentene av Daimler som Renault eier i dag, vil nok gi godt over 1 milliard euro og skal gå til å betale ned på gjelden.

Men det blir presisert at det industrielle samarbeidet fortsetter uavbrutt. Fremdeles er det konsentrert rundt varebiler og drivlinjer.

Den nye logoen så vi for halvannen måned siden da den nye sjefen, Luca di Meo, presenterte Renaults nye strategi og samtidig viste noen nye modeller. 

Veldig tydelig, midt på fronten på den nye 5-konseptbilen, sto en opplyst rombe vi ikke har sett maken til

Da ble jeg ganske lettet, for her hadde jeg fryktet det verste.

Jeg visste at dette ble en av de første jobbene til Gilles Vidal. Han var hos Peugeot da de endret sin løve i 2010. Og den likte jeg i hvert fall ikke.

Det var den mest femi løven jeg noensinne hadde sett. Den hadde ikke klart seg et sekund der ute i bushen.

Og jeg fryktet selvfølgelig noe like veikt her – selv om Vidal som bildesigner er noe av det aller beste jeg vet.

Og så dukker han opp med noe klart og distinkt og enkelt, en klar geometrisk figur som er veldig smart fordi du begynner egentlig å følge linjene med øynene for å se hvordan de egentlig går.

Den er litt som de gamle optiske tricksene – ‘hvilken linje er lengst’-type.

Den ligner vel egentlig mest på 1972-utgaven som også holdt seg til strenge streker og ikke noe tøv (du finner alle logoene i bildegalleriet nederst i saken).

(saken fortsetter)

Det er forresten interessant at en fabrikk som startet med biler i 1899 ikke la grunnlaget for sin nåværende logo før i 1925. Det var da de klemte sammen ringen fra 1923 til en rombe.

Den siste, som så ut som om den var maskinert ut av et stort stykke aluminium, dukket opp i 1992, men ble lett revidert for seks år siden.

Forklaringen på endringen nå er selvfølgelig den vanlige, at man tilpasse uttrykket til den nye tiden og de nye mediene. Først og fremst videoer og skjermer.

Men akkurat denne trenger jeg ikke noen unnskyldning for eller forklaring på. Den er et absolutt fremskritt.

– Den skal gradvis benyttes på den nye modellene, sier Vidal, – og i 2024 skal hele Renault-rangen bruke denne nye logoen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: