-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Gjerrigknarkene
VW Passat GTE får nå konkurranse fra ladehybride Skoda Superb Vi. De to tvillingene koster omtrent det samme, så er det noen forskjell? Eller vil dieselutgavene av de samme bilene være bedre kjøp? Vi forsøker i denne sammenlikningen å gi noen svar.
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Skoda Superb eller VW Passat? Ladehybrid eller diesel? Eller kanskje bensin? Det er spørsmålet mange stiller nå. Og ikke uten grunn. Ladehybridene flommer over landet med nær doblet volum i prosentpoeng – opp fra 11,1 prosent på denne tiden i fjor, til 20,8 prosent nå. Og trenden er økende på grunn av stadig flere modeller å velge blant.
Der valgmulighetene mellom flere drivlinjer foreligger, går nesten alltid de ladbare seirende ut. For VW Passats del, velger nå fire av fem den ladbare. Ser vi til nye Ford Kuga, øker andelen ni av ti. Det samme gjelder for Mercedes GLC, mens den for ladehybridvinneren Mitsubishi Outlander er 100 prosent, fordi importøren rett og slett har droppet å ta hjem andre varianter.
For Skoda Superbs del derimot, er andelen bare seks av ti, og for tiden synkende. Så kanskje bildet er mer sammensatt enn som så?
AVGIFTSGUNSTIGE
De høye salgstallene for ladehybrider henger naturligvis sammen med hvordan bilene behandles avgiftsmessig i Norge. Fordi ladehybridene fritas for vektavgift på el-komponentene og i tillegg får store rabatter på grunn av – i det minste på papiret – lavt CO2-utslipp, slipper mange av dem helt unna engangsavgiften.
Skoda Superb iV og VW Passat GTE er i denne gruppen. Der det betales 101.000 kroner i engangsavgift for en Superb med 150 hk dieselmotor, er summen null for ladehybriden.
Men bilvalg er så mye mer enn avgifter. Derfor ønsket vi å se på hva VW-konsernet har å by på, siden de etter oppgradering av begge modeller lar Superb iV ta opp konkurransen med Passat GTE. Hva skiller og hva forener?
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.