Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad
Audi Allroad

Lei spinning og snøkaos?

Da er kanskje nye Audi Allroad verd en vurdering neste gang du skal bytte bil. Her får du god fremkommelighet uten å måtte drasse på SUV’ens noe ruvende former.

Publisert Sist oppdatert

Østlendinger som bestiller seg nybil i disse dager, har nok et annet forhold til firehjulstrekk enn de som handler på sommeren, når snøen fra i fjor for lengst er glemt. Selv om SUV-interessen har økt kraftig de siste årene, er det langt fra alle som ønsker seg en slik bil. Manglende høyde i garasje eller carport er bare ett argument for å skygge unna.

Men heldigvis finnes det i dag også en del mer typiske ”personbiler med firehjulstrekk og god fremkommelighet. En av de første ut i denne klassen var Audi Allroad, og nå står den klar i ny utførelse basert på nye Audi A6.


Det betyr at den har fått tidsmessig Audi utseende med den markante grillen, her med ribber i krom. Støtfangerne er kontrastlakkert og i hekken forteller store eksosrør om muskler.

Som donor
Sammenlignet med forgjengeren har lengden økt med 124 mm til 4,934 meter. Bredden er 1,862 meter (+ 10 mm) mens høyden er økt med inntil 64 mm – avhengig av innstillingen på luftfjæringen som gir bilen et spillerom på 61 mm med hensyn til hvor høyt den skal rave over bakken. Med unntak av høyden er dette mål som er svært like på dem du finner hos en A6 Avant, som er ”donor-modell for Allroad.

I første rekke tilbys tre alternative motorer, TDI dieselaggregat på 2,7 liter / 180 hk / 380 Nm eller 3,0 liter / 233 hk / 450 Nm. Foretrekker du bensin er alternativet 3,2 FSI som yter 255 hk og har et maks dreiemoment på 330 Newtonmeter ved 3.250 omdreininger.

Permanent
De som ønsker seg enda mer sprut må vente på V8-versjonen som kommer på sensommeren. Som takk for tålmodigheten får de en 4,2-liter som kan oppvise 350 hk og en akstid til 100 km/t på 6,3 sekunder.

Det alle som kjøper en Allroad får er Audis velkjente quattro med suverent veigrep koblet til en Tiptronic automatkasse. En selvlåsende senterdiff fordeler i utgangspunktet kreftene 50/50 mellom de to akslene, men i ekstreme tilfeller kan systemet sende inntil 75 prosent til den akselen som har best grep.

Nyeste generasjon ESP med eget terrengprogram er en del av standard utstyrspakken som også innbefatter 17-tommers aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, cruise control, 8 kollisjonsputer og MMI (automatisk styring av en rekke funksjoner). Prisene vil starte på kr 680.000 når de første bilene kommer til Norge på sensommeren.

Powered by Labrador CMS