Honda fortsetter el-sporet

Til Beijing har Honda med seg en ny plug-in CR-V og en helt ny elbil. Foreløpig konsept, men ingen tvil om at den skal produseres.

Publisert

Honda har et stort nærvær i Kina. De ligger på jevnt 140.000 biler per måned med sine lokalproduserte modeller.

CR-V er en av de modellene som selger bra, 25.000 i måneden er ikke ukjent. I august i år var de tilbake igjen på 22.000.

Da er det klart en ny CR-V på bilutstillingen i Kina vekker oppsikt. Men foreløpig må publikum nøye seg med å se, det er ikke engang et brosjyre-ark de kan fordype seg i.

Tekniske data finnes ennå ikke, så kanskje kommer mange fortsatt til å bestille Toyota RAV4 Prime, mens de venter på spesifikasjoner og ikke minst på priser, for den nye modellen.

Men Honda forteller i hvert fall at hybridsystemet er basert på deres opprinnelig to-motor opplegg, Sport Hybrid – MMD kaller de det, men nå med økt effektivitet både hos batteriene og i konverter-systemet.

Konseptbilen trenger man imidlertid ingen data på, foreløpig. Og det er vel muligheter for at den ikke vil endres så mye før den går i produksjon, for dette ser ut som en nesten gryteferdig to-dørs SUV-coupé med stor hatch.

Batterielektrisk, og Honda understreker: «modell for masseproduksjon».

Det er lagt til en rekke sjåførstøtte- og sikkerhets-elementer her. Blant annet en 360-graders radar som skal hjelpe deg til å ta riktige beslutninger, og en ny generasjon SENSING som i mye større grad enn tidligere kan støtte deg ved hjelp av prediksjon.

Når den skal komme sies det heller ikke noe om, men CR-V’en skal være klar i januar.

Powered by Labrador CMS