-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Beijings kuleste
En konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.
Ikke spør om dette er salgbart. Det er det opp til Great Wall å avgjøre. Kanskje veldig farlig å bringe biler som dette til produksjon – de splitter folk. Noen elsker slikt, andre hater det.
Men det er allikevel ikke tvil om at denne vintage-grønne sedanen var Beijing-ballets dronning.
Jeg har skrevet litt nedlatende om Great Wall før. Gørrkjedelige SUV-er med lite spennende drivlinjer, i jevn nedgang på registreringsstatistikken. Dessuten Haval da, en slags under-radaren lokal versjon av de kjedeligste fra Volkswagen.
Så har de et sideordnet merke, Wey, som skal bli en slags overordnet premium SUV – uten helt å ha tatt av ennå. De har noe som heter Voleex også, men det er det nesten ingen som husker mer.
Dessuten har de sitt nye Ora-merke, som er dedikert New Energy – først og fremst batterielektrisk. Og du kan kanskje si at siden Futurist åpenbart er batterielektrisk, burde det være en Ora.
Men den er for stor til det, så det jeg virkelig håper er at dette er en ny retning for Great Wall. Vekk fra tråk-SUV-er og inn i et en progressiv retro-verden med et helt eget uttrykk.
Nå var ikke BilNorge skikkelig på ballen da J. Mays engasjerte Marc Newson – designeren – som freelancer hos Ford designstudio. Resultatet var 021C oppkalt etter den Pantone-fargen han opprinnelig brukte på bilen sin.
Det var den bilen jeg tenkte på da jeg så bilder av Futurist først. (Merkelig nok med forskjellige farger. Det er ikke ofte man photoshopper konsept-renderinger i varierende kulører).
Nesten symmetrisk, den så nærest ut som et rør som var presset ovalt – men der midten opprinnelig hadde en større diameter enn front og hekk.
Og det hele komplett blottet for dekorative innslag – renskåra Bauhaus hele veien.
Mesterlig, syntes jeg.
Og da er det det slår meg at kanskje Phil Simmons husker 20 år tilbake. Da Ford viste den sensasjonelle O21C på utstillingen i 1999, var Simmons på vei fra Ford-jobb i USA til stillingen som sjefdesigner for Ford i Europa.
Jeg sier ikke det er noe gæ’ernt i å være inspirert av noe som helst, men det kunne vært morsomt å høre om jeg har rett når jeg ser en forbindelse mellom Futurist og den gamle Forden.
Glemte jeg å nevne at Simmons har vært sjefdesigner hos Great Wall siden 2018 – riktignok, formelt, for Haval – med det er lave murer mellom de forskjellige merkegrensene i kinesiske bilkonsern.
La oss ikke lage dette for komplisert. Futurist er en ganske luksuriøs elektrisk firedørs limo. Skikkelig, klassisk, tre-boks. Rene linjer hele veien, bortsett, kanskje, fra felgene som godt kunne sittet på en Alpina. Men en Alpina med hvite dekksider? Kanskje ikke.
Interiøret er akkurat like retro, med tre-eket ratt og luft-uttak med klare referanser til gammeldagse jetmotorer.
Det eneste det legges vekt på når det gjelder tekniske data er at på det de kaller den nye «Lemon» plattformen ligger det en koboltfri (egentlig en ganske viktig indikasjon på at man tenker produksjon, kinesiske batterifabrikker er på full fart vekk fra dette kontroversielle materialet) batteripakke som gir 700 km rekkevidde. Pluss autonomi, nivå 3 og stemmekontroll av systemene.
Det er verdt å ta med at Lemon kan brukes til alt, forbrenningsmotorer, brenselceller, plug-in-hybrider og batterielektrisk.
Jeg håper virkelig jeg får se denne i virkeligheten en gang. Og plutselig slo det meg hva jeg håpet dette kunne bli: det tjueførste århundrets Nissan Figaro. Mer retro-fashion enn den kan det vanskelig gjøres, men Futurist tangerer den gamle Nissan-rekorden.