Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface
Geely Preface

Geelys viktige forord

Hvorfor i all verden kalle en bil "Forord"? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.

Publisert Sist oppdatert

Geely Preface så vi som konsept på Shanghai-utstillingen for mer enn ett år siden.

Nå er den her i produksjonsutgave, litt neddempet i forhold til konseptet selvfølgelig. For eksempel er døråpningene uten midtstolpe tilbake til det konvensjonelle med to forhengte dører på hver side.

Egentlig er det ingen vits i å formidle denne bilen på norsk, vi vil jo aldri få se den. Denne eter oljeprodukter!

Men er allikevel særdeles spennende i konsern-sammenheng.

Den er bygget på CMA-plattformen som er en av de viktige her i verden. Lynk & CO har brukt den på alle sine modeller siden 2017 og er foreløpig oppe i 300.000 eksemplarer.

Alt som heter Volvo 40 et eller annet, fra XC40 og fremover, bygger på denne. Og fjorårets Geely SUV er en CMA-bil. For ikke å snakke om Polestar 2.

Men nå tar de vel sikte på at den nye SEA arkitekturen skal overta den posisjonen.

Et lite innslag med kinesisk-informasjon. Fjorårets SUV heter Xing Yue på hjemmemarkedet, mens Preface heter Xing Rui. Jeg er blitt fortalt at Xing betyr noe i nærheten av en stjerne, hva etternavnene betyr har jeg ikke peiling på.

Men poenget er at denne bilen er en faktor i Geelys ambisjoner om å bli et globalt konsern.

Her har vi en bil designet av Guy Burgoyne, lenge særdeles aktiv hos Volvo i Gøteborg, nå sjef for Geelys studio i Shanghai, med mål som en Volvo S60-: 479 x 187 x 147 og 280 cm akselavstand.

Og selvfølgelig med et forutsigbart interiør, med innslag av en og annen skjerm.

Fabrikkens påstand: en av segmentets mest rommelige med fantastiske NVH-egenskaper..

Min påstand: Guy’s profilerte «Cosmos» grill burde kanskje dempes litt. Og: dropp den underlige krom-resten på bunnen av A-stolpen.

Men hele bilen viser klart at Geely nå jobber i sitt eget 4.0 univers. De er nå på fjerde generasjon etter debuten i 1997, og biler med design som dette viser en type selvsikkerhet som sikkert er nyttig å ha med seg når/hvis de også skal ut i verden.

Ikke et ord om tekniske data, men det er vel ganske trygt å gjette på en ny to-liters turbo med 187 hk og 200 Nm. Forhjulsdrift og DCT-kasse.

Powered by Labrador CMS