-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil "Forord"? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Geely Preface så vi som konsept på Shanghai-utstillingen for mer enn ett år siden.
Nå er den her i produksjonsutgave, litt neddempet i forhold til konseptet selvfølgelig. For eksempel er døråpningene uten midtstolpe tilbake til det konvensjonelle med to forhengte dører på hver side.
Egentlig er det ingen vits i å formidle denne bilen på norsk, vi vil jo aldri få se den. Denne eter oljeprodukter!
Men er allikevel særdeles spennende i konsern-sammenheng.
Den er bygget på CMA-plattformen som er en av de viktige her i verden. Lynk & CO har brukt den på alle sine modeller siden 2017 og er foreløpig oppe i 300.000 eksemplarer.
Alt som heter Volvo 40 et eller annet, fra XC40 og fremover, bygger på denne. Og fjorårets Geely SUV er en CMA-bil. For ikke å snakke om Polestar 2.
Men nå tar de vel sikte på at den nye SEA arkitekturen skal overta den posisjonen.
Et lite innslag med kinesisk-informasjon. Fjorårets SUV heter Xing Yue på hjemmemarkedet, mens Preface heter Xing Rui. Jeg er blitt fortalt at Xing betyr noe i nærheten av en stjerne, hva etternavnene betyr har jeg ikke peiling på.
Men poenget er at denne bilen er en faktor i Geelys ambisjoner om å bli et globalt konsern.
Her har vi en bil designet av Guy Burgoyne, lenge særdeles aktiv hos Volvo i Gøteborg, nå sjef for Geelys studio i Shanghai, med mål som en Volvo S60-: 479 x 187 x 147 og 280 cm akselavstand.
Og selvfølgelig med et forutsigbart interiør, med innslag av en og annen skjerm.
Fabrikkens påstand: en av segmentets mest rommelige med fantastiske NVH-egenskaper..
Min påstand: Guy’s profilerte «Cosmos» grill burde kanskje dempes litt. Og: dropp den underlige krom-resten på bunnen av A-stolpen.
Men hele bilen viser klart at Geely nå jobber i sitt eget 4.0 univers. De er nå på fjerde generasjon etter debuten i 1997, og biler med design som dette viser en type selvsikkerhet som sikkert er nyttig å ha med seg når/hvis de også skal ut i verden.
Ikke et ord om tekniske data, men det er vel ganske trygt å gjette på en ny to-liters turbo med 187 hk og 200 Nm. Forhjulsdrift og DCT-kasse.