-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Svekket posisjon i Kina førte til kraftig fall i lønnsomhet for Mercedes-Benz
De økonomiske resultatene for 2024 ble ikke noe å skryte av og det ser enda verre ut for 2025. Fall i salget av høymarginmodellen S-Klasse oppgis som en av grunnene.
Resultatene til Mercedes-Benz AG før finansomkostninger og skatt falt med nesten en tredjedel. I all hovedsak stammer produsentens problemer fra svikten i det kinesiske markedet. Utsiktene er ikke bedre.
Det melder det tyske bransjenettstedet Automobilwoche.de.
I Kina har Mercedes-logoen mistet mye av sin glans, men Mercedes-Benz tjener fortsatt bra med penger i en hel del andre markeder.
Fortjenesten til det Stuttgart-baserte selskapet falt betydelig i 2024 på grunn av problemene i Kina.
Spesielt luksusbiler som S-Klasse selger stadig mindre der.
En av grunnene som har vært oppgitt har vært krisen i eiendomsmarkedet og det kraftige fallet i verdien av et stort antall formuer som resultat av dette.
Heller ikke elbilene fra Mercedes har suksess i det kinesiske markedet.
Mercedes-Benz oppgir at EBIT (resultat før renter og skatter) falt med over 30 prosent sammenlignet med 2023 og beløp seg til 13,6 milliarder euro (ca. 158 milliarder kroner).
Omsetningen krympet med fem prosent til 145,6 milliarder euro, som tilsvarer i underkant av 1.700 milliarder kroner.
Marginfall
Driftsmarginen i personbilvirksomheten falt til 8,1 prosent av omsetningen før renter, avgifter og spesialposter i 2024, en kraftig nedgang fra 12,6 prosent i 2023, og de to foregående årene hadde marginene vært enda høyere.
I september 2024 reduserte selskapet inntjeningsforventningene for andre gang. Tallene som nå presenteres er innenfor prognosen som ble utarbeidet på det tidspunktet.
Utbyttet skal reduseres
Mercedes’ svekkede posisjon merkes også hos aksjonærene: utbyttet skal reduseres med én euro til 4,30 euro per aksje. Samtidig planlegger Mercedes-Benz et ytterligere tilbakekjøp av aksjer på opptil fem milliarder euro. Generalforsamlingen må godkjenne et eventuelt tilbakekjøp.
Svake utsikter
- Jeg vet ikke hvor lenge situasjonen i Kina vil forbli svak, sa administrerende direktør Ola Källenius i september 2024.
Utsiktene er derfor uvisse nå. Mercedes-Benz forventer at salg og omsetning i 2025 vil være lavere enn forrige års nivå; Konsernets EBIT forventes også å være «betydelig lavere» enn det i 2024.