-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ingen krav til svensk bilindustri
Den svenske regjeringens støtte til landets bilindustri stiller ingen formelle krav til ledelsen. Næringsministeren kritiserer i stedet Ford og General Motors.
- Det er eierne, Ford og General Motors, som er årsaken til Saab og Volvos problemer. Det antydet den svenske næringsministeren, Maud Olofsson, under gårsdagens pressekonferanse. De har ifølge henne satset for lite. Det skriver den svenske avisen Dagens Industri.
Næringsministeren sa at hun også tidligere er blitt overrasket over de amerikanske selskapenes uvilje til å utvikle mer miljøvennlige biler.
Tre milliarder
Den svenske regjeringen har lagt tre milliarder svenske kroner på bordet til et svensk selskap som skal drive forskning, og på den måten også øke farten på utviklingen i Sverige.
Så langt har ikke den svenske regjeringen sagt noe om hvor dette forskningsinstituttet skal ligge, eller hvor mange jobber det kommer til å generere.
Både den svenske finansministeren og næringsministeren har også hele tiden vært tydelige på at det er uaktuelt for staten å eie noen av de to bilprodusentene. De avviser også at det er snakk om å stille krav til endringer i ledelsen, eller måten selskapene drives på.
Trenger kapital
- Den akutte krisen består i at selskapene har problemer med å skaffe kapital, sier finansminister Anders Borg. Han sier at det viktigste for dem er å sikre at produksjon og utvikling fortsatt skal skje i Sverige.
Den svenske regjeringen har garantert for kreditter på 20 milliarder til de selskapene som endrer sin produksjon til å bli mer miljøvennlige. Dessuten forslår man støttelån til selskapene på fem milliarder.
Den siste utviklingen hvor senatet i natt stoppet den forslåtte redningsplanen for amerikansk bilindustri, har neppe gjort situasjonen lettere for Volvo og Saab. De vil komme til å se endringer i eiersituasjonen i løpet av ganske kort tid.