Ford Mustang GTD

Ford Mustang GTD:

– Nå skal europeerne svette!

Ford lanseres sin råeste, kjappeste gatebil noensinne. Mustang den også, men overhodet ikke noe med den elektriske ponyen å gjøre. Dette er seriøse greier.

– Jeg ville ha en bil som skulle få europeerne til å svette, sa Jim Farley til journalistene da han litt bak mål presenterte den nye Mustang GTD for noen journalister.

Jim Farley er Fords toppsjef, men på si er han en ganske habil banekjører han også – et løp med ham, Stellantis-sjefen Carlos Tavares og Toyotas egen Akio Toyoda, hadde vært interessant. Alle tre er kjent for å gro ganske store horn nå de får på seg hjelm, har en rask bil og en bane foran seg.

Derfor vet han vel hva det er å svette bak rattet, så han tenkte kanskje på europeiske førere som skulle sitte bak rattet i den nye bilen og jobbe så de svettet rundt Ringen?

Høye ambisjoner

Nei – ambisjonene var noen helt andre:

– Jeg vil se Porsche, jeg vil se Mercedes, jeg vil se Aston Martin svette var det han sa.

På full fart inn i et virkelig hot felt, med andre ord.

Du er ikke i tvil om at bilen er en Mustang, men også utenpå er det mengder av endringer. Karosserideler i karbon, aero-, også aktive, detaljer du ikke finner på andre Mustanger, luft inn- og ut som er spesiell for denne.

Mekanisk er opphengningen helt ny – kort og langt parallellogram foran. Mase spennende lenker bak, og aktive dempere. Fjæringen kan senke deg 40 mm nærmere klodens sentrum når du velger Track.

Brembos karbon-keramiske og dekk som på Ford GT – 325 mm brede front, 345 mm hekk.

Høy puls

Hjertet er en 5,2-liters V8 med kompressor og «rundt 800 hk» og «mengder av dreiemoment». Rødlinjen er «mer enn 7.500».

Motoren er heller ikke din vanlige klump. Doble luftinntak blant annet, tørrsump så den ikke skal tørke ut ved 4 G sideveis – eller hva denne drar – og titan eksos med variable ventiler høres ut som et lystig jakthorn.

Momentet overføres bakover via en kardangaksel av karbon-fiber. Drivakslene er i samme materiale, men mellom dem ligger transmisjonen – en 8-trinns automat nylig oppgradert for å møte det nye Nm-kravet.

Selvfølgelig er også denne bilen presentert med myter allerede ved fødselen. Utviklingen skjedde bak mål, i et hemmelig verksted som egentlig var et lager for metallbiter, langt unna noe kontrollerende styrerom, godt kamuflert bak vindtunnelen.

Baneprosjekt

Men det som opprinnelig var et baneprosjekt fenget Farleys interesse, så han insisterte på at den skulle bli gatemulig. Resultatet er en bil som skal kunne gjøre Ringen på under sju, men som har så mange egne tricks ombord at det ikke finnes en eneste racing-formel som vil slippe inn denne modellen.

Det er heller ikke sagt noe om Ford akter å lage en egen GTD-racingserie.

Det er derimot sagt at bilen skal komme senere i år, som en 2025 (!)-modell – at store deler av den skal bygges på Mustang-fabrikken i Flat Rock, Michigan – men så skal halvfabrikatet sendes til Multimatic som skal fullføre det hele.

De har tidligere vist at dette kan de. Det var der den seneste Ford GT ble bygget.

Det blir kanskje litt svetting når bilen skal betales også? Cirka 300.000 dollar sier de nå.

Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTD
Powered by Labrador CMS