-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos
Volkswagen Eos, med navn etter en gresk gudinne, har en tredelt takløsning som er konstruert av Webasto-firmaet Open Air Systems. I løpet av 25 sekunder glir de tre delene pent og pyntelig ned i koffertrommet – men bilen må stå stille, du kan ikke kjøre taket mens bilen beveger seg. I tillegg til at konstruksjonen fremstår som mer stabil og fast i fisken enn på Astra, får du en bonus med på kjøpet: Den delen av taket som befinner seg over forsetene er laget av glass, og ved å trykke på en separat knapp åpner det seg som en takluke. Genialt med tanke på lys- og romfølelse, men likevel er det ikke dette som er hovedgrunnen til at førerplassen i Eos virker mer luftig. Det er rett og slett avstanden frem til speil og frontrute som gir en mer rommelig følelse enn i Astra.
Førermiljøet ellers er identisk med Golf, skiller seg bare ut med egne ventilasjonsdyser og dørpaneler. Det utvendige utseendet er trukket i meget forsiktig retning vekk fra Golf, med egne frontlykter og kromgrill fra Jetta.
De som henvises til baksetet opplever en mer komfortabel hverdag her enn i Astra TwinTop. Selv om målebåndet ikke viser så stor forskjell, er både benplassen og takhøyden i praksis såpass tilfredsstillende at det går an for personer under 170 cm å sitte i baksetet over lengre tid. Bagasjevolumet er i utgangspunktet 60 liter mindre enn i TwinTop, men taket stjeler ikke så mye av plassen, så med taket foldet ned bak setene er koffertvolumet identisk i de to konkurrentene – forskjellen er større høyde og mindre bredde i Eos.
FSI-motoren med 150 hester byr på fraspark og bunndrag nok til å gi ekvipasjen en fartsfølelse som er fullt ut tilfredsstillende, men hvis rask akselerasjon står høyt på ønskelisten må du plusse på nesten 90 tusenlapper for å hente hjem turbomotoren med 200 hk. Da senker du tiden fra null til 100-merket med nøyaktig 2 sekunder.
Kjøreegenskapene burde være på høyde med hva vi opplever i Golf, ettersom den kompetente Golf-plattformen ikke bare er spritet opp med et bakhjulsoppheng som er kopiert fra Passat, men den har også fått bredere sporvidde – henholdsvis 1 cm foran og 2 cm bak. I praksis merkes det imidlertid at karosseriet er en smule mer fleksibelt når taket er fjernet, men den største forskjellen i forhold til Astra TwinTop (med sportschassis og 17-tommere) ligger i at vår testbil har normalchassis og står på en mindre sportslig hjuldimensjon, altså noe bedre kjørekomfort i vår test-Eos. At Eos veier 50 kg mindre enn Astra samtidig som den er både litt smalere og kortere, skulle ikke påvirke kjørefølelsen i nevneverdig grad, men i praksis oppleves Eos som en nettere og lettere bil å håndtere.
VW Eos
FØREMILJØ
Velfungerende og oversiktlig. Gode seter.
PLASS
Best bakseteplass av de to. Noe upraktisk bagasjerom når taket er nede.
KOMFORT
Fin fjærings- og kjørekomfort, akseptabelt støynivå.
KJØREEGENSKAPER
Kompetent hjuloppheng, presis styring. Henger ikke helt med Astras IDS-chassis.
YTELSER OG FORBRUK
Kvikk nok, lavest forbruk.
SIKKERHET
Fire kollisjonsputer, hvorav to er kombinert for side- og hode.
PRIS OG UTSTYR
Ikke gunstigste basisprisen. Høyt utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Opel Astra TwinTop
- Konklusjon
- Tekniske data