-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volkswagen Eos


Volkswagen Eos
Volkswagen Eos, med navn etter en gresk gudinne, har en tredelt takløsning som er konstruert av Webasto-firmaet Open Air Systems. I løpet av 25 sekunder glir de tre delene pent og pyntelig ned i koffertrommet – men bilen må stå stille, du kan ikke kjøre taket mens bilen beveger seg. I tillegg til at konstruksjonen fremstår som mer stabil og fast i fisken enn på Astra, får du en bonus med på kjøpet: Den delen av taket som befinner seg over forsetene er laget av glass, og ved å trykke på en separat knapp åpner det seg som en takluke. Genialt med tanke på lys- og romfølelse, men likevel er det ikke dette som er hovedgrunnen til at førerplassen i Eos virker mer luftig. Det er rett og slett avstanden frem til speil og frontrute som gir en mer rommelig følelse enn i Astra.
Førermiljøet ellers er identisk med Golf, skiller seg bare ut med egne ventilasjonsdyser og dørpaneler. Det utvendige utseendet er trukket i meget forsiktig retning vekk fra Golf, med egne frontlykter og kromgrill fra Jetta.
De som henvises til baksetet opplever en mer komfortabel hverdag her enn i Astra TwinTop. Selv om målebåndet ikke viser så stor forskjell, er både benplassen og takhøyden i praksis såpass tilfredsstillende at det går an for personer under 170 cm å sitte i baksetet over lengre tid. Bagasjevolumet er i utgangspunktet 60 liter mindre enn i TwinTop, men taket stjeler ikke så mye av plassen, så med taket foldet ned bak setene er koffertvolumet identisk i de to konkurrentene – forskjellen er større høyde og mindre bredde i Eos.
FSI-motoren med 150 hester byr på fraspark og bunndrag nok til å gi ekvipasjen en fartsfølelse som er fullt ut tilfredsstillende, men hvis rask akselerasjon står høyt på ønskelisten må du plusse på nesten 90 tusenlapper for å hente hjem turbomotoren med 200 hk. Da senker du tiden fra null til 100-merket med nøyaktig 2 sekunder.
Kjøreegenskapene burde være på høyde med hva vi opplever i Golf, ettersom den kompetente Golf-plattformen ikke bare er spritet opp med et bakhjulsoppheng som er kopiert fra Passat, men den har også fått bredere sporvidde – henholdsvis 1 cm foran og 2 cm bak. I praksis merkes det imidlertid at karosseriet er en smule mer fleksibelt når taket er fjernet, men den største forskjellen i forhold til Astra TwinTop (med sportschassis og 17-tommere) ligger i at vår testbil har normalchassis og står på en mindre sportslig hjuldimensjon, altså noe bedre kjørekomfort i vår test-Eos. At Eos veier 50 kg mindre enn Astra samtidig som den er både litt smalere og kortere, skulle ikke påvirke kjørefølelsen i nevneverdig grad, men i praksis oppleves Eos som en nettere og lettere bil å håndtere.
VW Eos
FØREMILJØ
Velfungerende og oversiktlig. Gode seter.
PLASS
Best bakseteplass av de to. Noe upraktisk bagasjerom når taket er nede.
KOMFORT
Fin fjærings- og kjørekomfort, akseptabelt støynivå.
KJØREEGENSKAPER
Kompetent hjuloppheng, presis styring. Henger ikke helt med Astras IDS-chassis.
YTELSER OG FORBRUK
Kvikk nok, lavest forbruk.
SIKKERHET
Fire kollisjonsputer, hvorav to er kombinert for side- og hode.
PRIS OG UTSTYR
Ikke gunstigste basisprisen. Høyt utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Opel Astra TwinTop
- Konklusjon
- Tekniske data