Ford Mondeo

Publisert Sist oppdatert

Mondeo
Mondeo

Innledning

Ford Mondeo er en tro tjener i klassen, ikke minst som firmabil har den vært en bestselger gjennom en årrekke. Fortsatt, selv fem år etter at den kom i ny versjon, hevder den seg meget godt, og på ett punkt er det fortsatt vanskelig for både veletablerte og ferske konkurrenter å matche “gamlefar”, nemlig når det gjelder kjøreegenskaper.

Mondeo overbeviser med stødige og meget balanserte kjøreegenskaper, med akkurat passe fast fjæring og demping. Legg så til en presis styring som gir god tilbakemelding fra underlaget, og du har svaret på hvorfor Mondeo er mer håndterlig – og gir et vell av kjøreglede – når både kritiske unnamanøvre og normalt svingete landeveier skal tilbakelegges. Den nye Passat er nesten på høyde med Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper, men det er en liten forskjell som gjør at Mondeo er den eneste av de seks testbilene som oppnår full pott i denne disiplinen.

Motoren, Fords velprøvde to-liters Duratec-motor med både sylindertopp og blokk av aluminium, viser friske takter. At den er raskest i våre målinger fra stillestående til både 80 og 100 km/t, sier kanskje ikke så mye etter som fire av konkurrentene er utstyrt med automatgear. I praksis er den imidlertid hakket raskere enn Passat, selv om de teoretiske verdiene skulle tilsi at Mondeo burde tatt til takke med andreplassen.

Førermiljøet er et av områdene hvor testlaget mener at Mondeo viser tegn til alder, og det til tross for at bilen fikk en aldri så liten ansiktsløfting så sent som i 2003, med nytt dashbord, ny radio/CD-spiller og ny innramming på midtkonsollen. Testlagets inntrykk er sånn sett kanskje et bilde på at utviklingen går fort, og at ferskvare er mest innbydende og delikat også på dette området. Sittestillingen er langt på vei perfekt, med passe faste seter og rikelige innstillingsmuligheter. Det er bare en tanke dårligere lårstøtte som gjør at Mondeo plasserer seg hakket bak Passat på sittekomfort.

Tradisjonelt har innvendig plass gitt plusspoeng for Mondeo. Det er fortsatt tilfelle når det gjelder plassen i baksetet, selv om takhøyden ligger på det jevne. I bagasjerommet må vi slå fast at de fleste av konkurrentene kan vise til rommeligere mål både i lengde og bredde, og dermed også i volum. Dessuten har Mondeo hel sittepute i baksetet, den er ikke delt. I praksis betyr dette at du ikke har plass til passasjerer bak når du vipper opp sitteputen for å få helt flatt gulv i bagasjerommet når bakseteryggen legges ned.

En annen ting som sladrer om at Mondeo ikke lenger ligger i ferskvaredisken, er sikkerheten. Vi sier ikke at sikkerheten er dårlig, Mondeo har for eksempel sine seks kollisjonsputer, som er normal standard i klassen i dag. Men fire stjerner i NCAP-kollisjonstesten er én mindre enn hva mange nyere konkurrenter kan vise til.

FØREMILJØ = 7
Langt på vei perfekt sittestilling, men førermiljøet viser tegn til alder.

PLASS = 8
God kupéplass, bagasjeplass midt på treet. Hel sittepute bak begrenser fleksibiliteten.

KOMFORT = 8
God kjørekomfort på slett vei, dårligere på ujevn vei. Sittekomforten mangler det lille ekstra.

KJØREEGENSKAPER = 10
Glimrende balanse, den gamle mester viser fortsatt vei.

YTELSER OG FORBRUK = 8
Rask og behagelig motor, forholdsvis gunstig forbruk.

SIKKERHET = 7
Bare fire av fem stjerner i NCAP-testen, har ellers det som trengs.

PRIS OG UTSTYR = 7
Utstyrsnivå Trend sørger for relativt gunstig pris. Radio/CDspiller er ekstra.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

Les videre:
- Mazda 6
- Peugeot 407
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Volkwagen Passat
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS