Peugeot 407

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 407
Peugeot 407

Innledning

Peugeot 407 preges av markert design, med en aggressiv nå-kommer-jeg-og-spiser-deg-front og skarpe vinkler på dashbordet. Plassen rundt førermiljøet er upåklagelig, med god sittekomfort og med rikelig reguleringsmonn i setet. De fleste brytere, hendler og funksjoner er logisk plassert, men knappene på midtkonsollen er for små og for mange til at de gir god oversikt. Instrumentklokkene er vanskelige å lese under visse lysforhold.

Peugeot har prioritert form fremfor funksjon i prosessen med å utvikle bilen. Den ekstremt lange fronten, med langt motorpanser og over en meter overheng foran forakselen, går på bekostning av både bakseteplassen og bagasjerommet. Selv om bagasjerommet har rette sidevegger, noe som gjør det er enklere å utnytte plassen effektivt ved stabling av kofferter, er det et faktum at både lengden og volumet er oppsiktsvekkende mindre her enn hos konkurrentene. For eksempel er volumet hele 150 liter mindre enn i nye Passat og 110 liter mindre enn i Avensis.

PSA-toliteren under panseret er sterk nok til å gi den drøyt 1,5 tonn tunge bilen akseptabelt skyv, men det kan leses fra måleresultatene at motoren er den svakeste i testen – men det er små marginer, så forskjellen er knapt merkbar i praksis. I motsetning til forrige gang 407 var med i test hos oss, den gang med en helt fersk motor som ikke var innkjørt, var det denne gang ingen problemer med å kopiere fabrikkens akselerasjonstall.

Styringen er presis og forutsigbar. Fjæring og demping er en storbil verdig – så lenge du kjører på god landvei. Som sin lillebror 307 har 407 problemer med å vise seg fra sin beste side på ujevn vei. Hjulopphenget jobber fint på “normalt dårlig underlag, men skarpe tverrskjøter og større humper gir merkbare slag. Vibrasjoner og slag overføres til rattet i større grad i 407 enn hos de andre testbilene. På grusvei viser den tendenser til stepping, uten at det er dramatisk. Grusvei er heller ikke favorittunderlaget når det gjelder støy, det virker som om hjulbuene er dårligere isolert her enn hos konkurrentene.

Subjektivt oppfattet er det generelt mer støy i 407 enn i flere av konkurrentene, det gjelder både hjulstøy og motorstøy. Vår støymåling viser imidlertid at støynivået ikke er høyere, men lydbildet oppfattes som ganske skarpt.

Når det gjelder sikkerhet har Peugeot 407 scoret bra på NCAP-testen. Likevel gir vi ikke full pott på dette området, for 407 viste ikke overbevisende oppførsel i bremsetesten. Til tross for at vi ga den flere sjanser enn konkurrentene fikk, klarte ikke bremsklossene å gripe bedre tak i skivene enn at bremselengden ble hele tre meter lenger enn hos de beste konkurrentene.

FØRERMILJØ = 8
God sittestilling. Forholdsvis oversiktlig, men mange små knapper.

PLASS = 6
Form fremfor funksjon. God plass foran, dårligere bak. Beskjedent bagasjevolum.

KOMFORT = 8
God komfort på slett vei, mye vibrasjoner og slag på rufsete underlag. Skarpt støybilde.

KJØREEGENSKAPER = 8
God styrerespons. God storbiloppførsel på god vei, veigrepet kunne vært bedre på dårlig underlag.

YTELSER OG FORBRUK = 7
Tregeste motoren i dette selskapet, forbruk midt på treet.

SIKKERHET = 9
God score i NCAP-testen. Minus for lengste bremselengde.

PRIS OG UTSTYR = 7
Basispris på det jevne i dette laget, vår bil dyrest i test.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

Les videre:
- Ford Mondeo
- Mazda 6
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS