Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra
Opel Insignia
Foto: Trygve Bæra

Opel Insignia 2.0 CDTI 130 hk

Insignia markerer et stilskifte hos Opel, det trauste og sedate er erstattet av frisk design og høy kvalitetsfølelse.

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Opels nykommer er den mest særpregede i dette trekløveret når det gjelder utseende. Både førermiljøet og utvendig design, spesielt bakparten, skiller seg markert fra den noe sedate stil vi har vært vant til fra Rüsselsheim.

Med Insignia tar Opel et seriøst skritt vekk fra gubbestempelet – hatten av for Opel, med andre ord.

Et annet forhold som innebærer en retningsforandring for Opel er at Insignia kan leveres med en rekke teknologiske løsninger – som ekstrautstyr til en akseptabel pris – som så langt bare har vært forbeholdt langt dyrere biler.

Dette gjelder for eksempel parkeringsradar, adaptive frontlys, innfellbart tilhengerfeste, FlexRide-chassis med kontinuerlig demperstyring, samt Opel Eye, et kamera som leser av fartsskiltene langs veien og legger det inn som en «huskelapp» i instrumentpanelet.

Videre kan adaptiv firehjulstrekk leveres, et system som senere i år kan kombineres med elektronisk differensialbrems.¨

En ulempe med den særpregede designen er at sikten bakover begrenses noe av at bakvinduet er forholdsvis lite, og dessuten er bakluken – vi snakker her om en kombikupé, ikke en sedan – usedvanlig smal mellom baklysene.

På plass i førersetet finner venstrefoten en bred, behagelig fothviler, og det er god sidestøtte for høyrebenet mot midtkonsollen. Lengdereguleringen av førersetet er mer enn rikelig, og både sittepute og seterygg gir god støtte. Regulerbar korsryggstøtte er standard.

Velger du sportsseter i skinn (14.900 kroner ekstra på Cosmo-nivå) får du både ventilasjon i førersetet og uttrekkbar sitteputeforlenger med på kjøpet. I baksetet er sittekomforten mer begrenset, her hører verken benplassen eller takhøyden med til bilens sterkeste sider.

Førermiljøet er kompakt, og gir ikke utpreget storbilfølelse. Instrumenter, brytere og hendler er stort sett oversiktlig og logisk plassert.

Et unntak er bryteren for justering av de utvendige speilene, den sitter på dørstolpen i en vinkel som gjør at det ikke er helt logisk hvilken vei du skal vri bryteren. I krappe svinger begrenses sikten på skrå fremover noe av brede A-stolper.

Materialvalg og finish i interiøret har løftet kvalitetsinntrykket til et imponerende nivå, Insignia fremstår langt på vei med premiumpreg, eller sagt på en annen måte: På dette området knapper den kraftig inn på forspranget til Audi, BMW og Mercedes.

Turbodieselmotoren, som er kombinert med en forholdsvis presis sekstrinns manuell gearkasse, gir en akselerasjon som er et hakk tregere enn hos de to konkurrentene. Her er det verdt å nevne at Insignia er litt tyngre.

Basert på GM-plattformen Epsilon II (samme som ligger til grunn for den kommende Saab 9-5), viser Insignia seg frem med tillitvekkende kjøreegenskaper.

Med 17-tommers hjul er det fin balanse mellom sportslige tendenser og komfortabel fjæring. Styringen er kontant, men ikke like presis som i Mondeo.

Opel har satt et friskt salgsmål for Insignia i år. Hvis prognosen på 3000 biler slår til, vil den faktisk klatre opp på pallen sammen med nettopp Avensis og Mondeo – og dermed skyver den Passat ned på fjerdeplass.

SJEKK PRISER OG DATA FOR NY OPEL INSIGNIA


LES VIDERE:
- Toyota Avensis
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS