Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra

Toyota Avensis 2.0 D-4D 126 hk

Avensis er Toyotas viktigste nykommer i år. Den scorer jevnt og trutt i vår test, men den flytter ingen grenser.

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Avensis er Toyotas viktigste nyhet i år. Hvis Toyota Norges prognose slår til, skal de selge 3500 Avensis i år, og den vil snike seg hårfint foran Mondeo som bestselger i denne viktige familiebil-/firmabilklassen.

Vi velger å kjøre testen med 2.0 D-4D under panseret, den vil helt sikkert bli mest solgte motor i Avensis.

Tilsynelatende er dette den velkjente 126 hesters motoren, men den er nå modifisert for å senke utslippene. Den akselererer raskere enn sine to rivaler fra null til hundre. Likevel er CO2-utslippet senket fra 152 til 141 g/km, samtidig som momentet er økt med 10 Nm.

Den nye Avensis har et hjuloppheng som er til forveksling likt forgjengeren fra 2003, men komponentene er nye. Oppsettet gir noe mer motstand ved aktiv kurvekjøring, men samtidig er fjæringen behagelig og komfortabel på rufsete asfalt.

Styrefølelsen er også blitt bedre enn før – men er ikke på høyde med Mondeo. Alt i alt vil ikke kjøreegenskapene gi noe adrenalinkick til feinschmeckere, men det har absolutt skjedd et løft fra forgjengeren.

Interiøret og førermiljøet er Toyota-konservativt, med meget god finish, men litt kjedelig utseende – og ikke utpreget moderne. I førersetet sitter vi forholdsvis høyt, eller sagt på en annen måte: Rattet er senket i forhold til den forrige Avensis.

Sittestillingen er ikke helt optimal, blant annet fordi lengdereguleringen av rattet er noe beskjeden, rett og slett for snau for de av oss med lange ben. Passasjersetet foran kan ikke reguleres i høyden, og her sitter vi enda høyere enn i førersetet, det vil si nær overkant av frontruta.

Til tross for at Avensis har lagt på seg i bredden, er likevel kupéen 6 cm smalere i forsetet enn i både Mondeo og Insignia. Bredden i baksetet er derimot jevnere. Målebåndet viser at det er et par cm bedre benplass i baksetet enn i Insignia. Det betyr i praksis at det er akseptabel plass til personer som måler 180 cm på strømpelesten.

Når det gjelder bagasjevolum ligger Avensis noen få liter lavere enn de to rivalene, og det er spesielt bredden mellom hjulhusene som utgjør en forskjell.

Tilhengervekten har vært et ankepunkt tidligere, ikke minst blant caravanfolket. Det er fortsatt et stykke igjen til «best i klassen», men den er nå økt med 300 kg til 1600 kg. Det betyr at den tangerer Insignia, men er fortsatt et solid stykke bak Mondeo.

I basisutgave, som heter Comfort, er fortsatt standardutstyret meget beskjedent. Manuelt klimaanlegg, 16-tommers stålfelg, tåkelys foran samt lydanlegg med seks høyttalere, skremmer ingen av konkurrentene.

Med Advance, og særlig Executive, begynner det å smake av fugl, med blant annet heftig lydanlegg med to forsterkere og 11 høyttalere, 17-tommers alufelg, cruise control og regnsensor.

Men det stopper ikke der, for nå heter topputgaven Premium, og inkluderer bi-xenonlys, panorama-glasstak, skinnseter, navigasjon og parkeringssensor bak.

Toyota tar ingen sjanser. De har lagt sin nye Avensis trygt midt i veien med hensyn til både utvendig og innvendig design. Den står for et markert løft i forhold til sin forgjenger, men den flytter ingen grenser.

Likevel er det ingen tvil om at den er en potensiell bestselger i familiebilklassen, ikke minst på grunn av Toyotas solide renommè når det gjelder kundetilfredshet og pålitelighet.

SJEKK PRISER OG DATA FOR NY TOYOTA AVENSIS

LES VIDERE:
- Opel Insignia
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS