-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
BMW selger ut Rover
Det er i dag (torsdag) offentliggjort at BMW har solgt ut Rover til det britiske investeringsselskapet Alchemy. Salget omfatter Rover personbiler, mens BMW beholder Landrover og den nye Mini som er under utvikling.

De siste dagene, etter at det lakk ut at BMW hadde til hensikt å kvitte seg med Rover, har det vært mange spekulasjoner om hvem som kunne være interessert i å overta underskuddsforetaket. VW ble lansert som en mulig interessent med det som motiv å selge Rover-merkede Golfer som motytelse for en avtale om Rolls (det er en pågående strid mellom VW og BMW om Rolls Royce som VW kjøpte i 1998). VW kunne nok godt tenke seg å benytte sine plattformer for å produsere egne biler under Rover-navnet i Storbritannia slik de gjør med Skoda i Tsjekkia og Seat i Spania. En annen mulig kjøper, mente man, kunne være Ford som har store summer på bok og en tidligere BMW-toppsjef i staben (Wolfgang Rietzle som fikk sparken i 1999). Daimler/Chrysler, som ble tatt ved nesen av GM over en Fiat-avtale nylig, var en tredje kandidat.
Salget av BMW vil være positivt for BMWs eiere og gjøre aksjen langt mer attraktiv. Trolig vil det at de nå konsentrerer seg om biler de tjener gode penger på, gjøre at truslene om å bli slukt av en av de store grupperingene avtar.
Selskapet som overtar Rover, Alchemy, er et uskrevet blad i bilbransjen. Som rådgiver har de imidlertid med seg Kevin Morley som var tidligere markedsdirektør hos Rover, og han forventes å overta salgsansvaret. Et nytt selskap vil bli dannet under navnet MG Car Company og det er altså kun personbilene det dreier seg om, Rover 75 som har vært på markedet et drøyt år og de to mindre modellene 45 og 25 som er ventet til Norge i løpet av våren. Videre vil den gamle Minien fortsatt produseres. Noen overdragelsesbeløp er ikke kjent, men de fleste mener BMW har måttet betale en klekkelig sum for å bli kvitt den engelske pasienten.
Hvilke følger overdragelsen får for britiske arbeidsplasser og distribusjon i Norge og verden for øvrig er alt for tidlig å spekulere i, så det får vi komme tilbake til når flere detaljer foreligger.
Av Terje Ringen