Tre suksessrike elbiler: Nissan Leaf, Kia Soul og VW Golf. (Foto: Øivind Skar)

Opel Ampera-e kommer til å endre oppfatningen av elbiler.

Elbilsalget i Norge er utvilsomt drevet fram av politisk vilje. (Foto: Øivind Skar)

Norge er det viktigste Tesla-landet etter USA. (Foto: Øivind Skar)

BMW i3 er årets mest populære elbil. (Foto: Øivind Skar)

God ladeinfrastruktur er helt avgjørende for suksess med elektriske biler. (Foto: Øivind Skar)

Å se en elbil i speilet er nå så vanlig at ingen reagerer. (Foto: Øivind Skar)

Smart blir et elektrisk bilmerke.

Rundet 20 000 nye Leaf

For få dager siden rundet Nissan 20 000 nyregistrerte Leaf i Norge. Men med Norge som et lysende unntak har elbilene de fleste steder i verden så langt vært en fiasko.

Publisert Sist oppdatert

Siste Nissan Leaf som ble registrert fredag 17. februar skulle vise seg å være Leaf nummer 20.000 i Norge. Men det var det knapt noen i Nissan som fikk med seg selv om Leaf i historisk perspektiv er landets mest kjøpe elbil.

Sjekk vår prøvekjøring av nye Nissan Leaf med utvidet batteripakke

Årsaken er selvfølgelig at elbiler er blitt så vanlig at vi reagerer ikke lenger. I tillegg til de 20.000 bilene solgt gjennom offisielle Nissan-kanaler, kommer 8779 bruktimporterte. Når e-NV200 legges til betyr det at Nissan har levert godt og vel hver fjerde elbil som ruller på norske veier.

Slike tall legges merke ute i verden.

Når Nissan opplyser at de har solgt drøyt 250.000 Leaf på verdensbasis, ruller mer en hver tiende av dem på norske veier.

Om vi går til det amerikanske bilmarkedet, verdens nest største etter Kina med 17,5 millioner kjøpte biler i fjor, ble det nyregistrert kun 84.246 elbiler mot rett under 30.000 (24.222 nye og rundt 5000 bruktimporterte) i Norge.

Smak på tallene. Det sier litt om hvor lite verdens elbilmarked egentlig er og hvilket fotfeste elektrisk mobilitet har oppnådd i Norge.

Nissan med alliansepartner Renault fokuserer jevnlig på hvilken suksess Nissan Leaf har vært som verdens mest kjøpte elektriske bil og Renault Zoe som førstevalget i Europa.

Automotive News karakteriserer Leaf som en flopp sett i forhold til de opprinnelige ambisjonene om et massemarked for EV-kjøretøyer. I Smyrna i Tennessee i USA investerte Nissan 1,8 milliarder dollar (rundt 15 milliarder kroner) i en årlig produksjonskapasitet på 150.000 biler.

I fjor solgte de 14.006 Leaf, i følge Automotive News. I Norge var tallet 6.274.

Like fullt mangler det ikke på visjoner for de elektriske bilene, og bilindustrien mener fortsatt at fremtiden i stor grad kommer til å handle om elbiler.

Volkswagen alene har som mål årlig å selge en million batteribiler i 2025, dit er det bare åtte år.

Mercedes planlegger å gjøre Smart om til et rent elbilmerke, og Opel kan komme til å ende opp på samme måte.

Så langt bremses elbilsalget i verden av prisen på bilene, rekkevidden og ikke minst generell mangel på ladeinfrastruktur.

Prisen på elektrisk rekkevidde synker nå som en stein. Når Opel om få måneder lanserer Ampera-e i Norge har den praktisk rekkevidde minst seks ganger rekkevidden til Think, men koster ikke mer enn den norskbygde elbilen gjorde for femten år siden.

På et elbilseminar i regi av Nissan for få måneder siden kom det fram at den elektriske bilen fullt ut kan være prismessig konkurransedyktige med diesel/bensinbiler allerede i 2023.

Powered by Labrador CMS