-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volkswagens I.D. for fremtiden
Volkswagen benytter kvelden før pressedagen i Paris til å vise sine planer for fremtiden. I.D. Concept skal danne grunnlaget for en helt ny familie.
Det dreier seg om elektriske biler, og Volkswagen har til hensikt å bli størst også innen denne nisjen. De har tallfestet et mål om å selge en million elbiler årlig fra 2025.
Dette er spesielt gode nyheter for Norge som sammen med USA og Kina er største avtager av elektriske biler. Målt i salg per innbygger er Norge størst i verden.
– I.D kan bli den viktigste modellomveltningen fra Volkswagen siden lanseringen av Bobla i 1938 og Golf i 1974, sier Volkswagen i sin pressemelding.
Som BMW med i-serien og GM / Opel med Ampera-e har VW valgt å designe en helt egen plattform for sine elbiler, kalt MEB. Denne gir mulighet for en plassutnyttelse som ikke er oppnåelig med tradisjonelle plattformer.
Volkswagen I.D. har utvendige mål omtrent som en Golf, mens den innvendige plassen er på nivå med en Passat.
Dekker behovene
Konseptbilen har en motor på 125 kW (170 hk) og en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer per opplading. Dermed kan den fungere som bil nummer én for de aller fleste, både privat og i jobbsammenheng.
(artikkelen fortsetter)
Produksjonsutgaven av I.D. skal på veien i 2020, og konseptet gir også et innblikk i hvordan en selvkjørende elbil kan bli når den lanseres i 2025.
I autonom versjon trekkes rattet inn i dashbordet når bilen blir selvkjørende.
Blant mulighetene i fremtiden nevner VW at I.D. kan ta imot pakker dersom eieren ikke er hjemme – tilsvarende systemet Volvo i dag har lansert i Norge.
Se video fra avdukingen i Paris: