-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Print er ikke død
Mange påstår at print er død, men nå kan du til og med printe din egen bil. Det meste av den i hvert fall.
LSEV heter denne lille bybilen som i stor grad er utviklet ved hjelp av Polymaker – et selskap i Shanghai med solid erfaring i 3D-printing.
Her er det alle synlige deler (bortsett fra rutene) som er printet – det høres i hvert fall ut som en kjempeløsning for småbulke-arbeidet. «Borti en kant, kjære? Spiller ingen rolle, vi bare printer ut en ny og klipser den på plass».
Men det dreier seg altså om en batterielektrisk bybil, mindre enn den minste Smart (270 x 130 x 140 cm) som bare veier 450 kg.
Nå fortelles det også at det er bare 57 deler i hele bilen – sammenlignet med cirka 2000 i en vanlig bil. Begge tallene hørtes utrolig omtrentlige ut.
Men det fortelles også at det allerede er 7000 europeiske bestillinger på bilen som er priset til cirka 8.000 euro.
Kanskje også litt omtrentlig?
Den Italienske Posten skal ha 5000 og leasingselskapet ARVAL (nyetablert i Norge forresten) skal ha 2000. Problemet her er at verken hjemmesiden til Italias postvesen eller hjemmesiden til BNP Paribas – moderbanken til ARVAL – ante noe om Polymaker da vi søkte.
Men ikke avskriv 3D-printing i bilindustrien. Hver dag ser vi fremskritt i dette teknologiske landskapet, med hensyn til størrelse, kapasitet, økonomi og alt det andre som betyr noe.
Og bildene vi har fått av lille LSEV tyder på at her har noen både tenkt og deretter satt seg ned og gjort en gjennomført jobb.
La oss håpe at det, tross alt, blir noe av dette forsøket.