-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bugatti viser verdensrekordbilen
I sommer satte nye Veyron 16.4 Super Sport ny fartsrekord med 431,072 kilometer i timen. Vi møtte den i Paris.
Bugatti har riktignok vist bilen i California tidligere, men under forhåndsvisningen som Volkswagen hadde onsdag kveld i Paris, ble det en europeisk premiere for superbilen.
Det var Bugattis offisielle testfører, Pierre-Henri Raphanel, som satt bak rattet da bilen satte fartsrekorden på Volkswagens berømte langstrekke på Ehra-Lessien - ikke så langt fra gruppens hovedkvarter i Wolfsburg.
Det gjør altså Veyron 16.4 Super Sport til verdens raskeste serieproduserte bil, registrert i Guinness rekordbok.
Kampen om å være verst
Under visningen i Paris var den nye superbilen omkranset av tre av Bugattis mest berømte racerbiler, blant annet Type 35, som herjet racerbanene på tjuetallet.
Den gangen var det en konstant kamp om å presse noen ekstra hestekrefter ut av bilene, det samme skjer i dag. Ifølge Bugatti har de vært under press for å lage en mer ekstrem versjon av Veyron, og Super Sport er altså svaret.
I denne sammenhengen betyr det 1200 hestekrefter, og ikke mindre enn 1500 Newtonmeter. Riktignok må eierne nøye seg med en toppfart på 415 kilometer i timen, men vi får anta at det vil være tilstrekkelig for de fleste… Årsaken skal være behovet for å være sikker på at dekkene tåler hastigheten.
De første fem bilene som produseres blir en liten, egen serie der spesifikasjonene er identiske med rekordbilene.
Videreutvikling
Super Sport er selvsagt en videreutvikling av bilen som vi viste på bilutstillingen i Lillestrøm i 2007, Veyron 16.4 med 1001 hestekrefter, som ble lansert i 2005.
For å tyne ytterligere 199 hestekrefter ut av den enorme 16-sylindrede motoren, har man økt størrelsen på de fire turboene og foretatt tilsvarende modifikasjoner med de tilhørende ladeluft-kjølerne.
Dessuten har man jobbet ytterligere med å tune chassiset til å kunne håndtere kreftene og ikke minst den ekstreme toppfarten.
Akselerasjonen gir 1,4 G, og 1500 Newtonmeter med dreimoment bør kunne by på relativt godt skyv ut av svingene.
Så langt har Bugatti solgt 260 ”vanlige” Veyron, 35 av modellen Grand Sports, og 25 Super Sports. 272 av dem levert.
Produksjonen av Super Sport starter denne høsten på produksjonslinjen sammen med Grand Sport.
De første fem i serien er den spesielle ”World Record Edition”, utført i sort karbonfiber med oransje detaljer. Dessverre er de allerede solgt.