Delene på plass hos Saab

Gledelig melding til alle med Saab. Nå er det igjen blitt orden på reservedeler. Det har vært turbulent – og spørsmålet er hvem som eier Saab Parts i morgen?

Publisert Sist oppdatert

Odd Ingebretsen er ansvarlig for Saabs Parts i Norge. Han er i dag den eneste i Norge som har et ansettelsesforhold til restene av Saab Automobiles.

Saab Automobiles er konkurs – men Saab Parts lever i beste velgående.

Da Saab var i krise ble konsernet delt i flere selskaper. Saab Parts fikk en ganske spesiell skjebne.

For da den svenske staten lånte penger til Saab, ville staten ha sikkerhet for lånet. Det tok de i Saab Parts. De eier i dag selskapet.

Men nye problemer dukket raskt opp. Mange leverandører kviet seg for å levere deler.

De mente Saab Automobile og Saab Parts var samme butikken – og ville ikke levere noe til Parts før Automobile gjorde opp for seg. Det straffet Saab Parts som hadde penger på bok til å betale sine deler.

Nå har tingene løst seg. Saab Parts er fullt oppegående, og i Norge er det den meget erfarne ettermarkedsmannen Odd Ingebretsen som representerer Saab Parts. Han er ansatt i det svenske selskapet og har, som han sier, «delvis kontor i bilen og delvis hjemme».

Saabs deler ligger som før i Nyköping sammen med delene til Opel. Utkjøring skjer som før. Men Ingebretsen innrømmer at det til tider har «gått en kule varmt».

- Før krisen hadde Saab en leveringsgrad på 97 til 99 prosent, sier han. I august i fjor var de nede på 80 prosent og da var det mye å stri med. Men vi kom gjennom den tiden også.

- Det oste av kreativitet og de ansatte i Saabs Parts prøvde på alle måter å hjelpe forhandlere. I Norge ruller det 35 000 Saab, og jeg må virkelig rose den måten forhandlerne har taklet situasjonen på, skryter Ingebretsen.

Forhandlerne på sin side forguder Odd Ingebretsen som de hevder har vært helt utrolig til å finne delene mange mente det var umulig å skaffe.

Det var tider da «noen fikk kontakt med en person som hadde nøkkel til lageret av fabrikkens nye biler» som kunne låse seg inn, skru av deler forhandlere trengte og sende dem til forhandlere.

- Historiene er mange, sier Ingebretsen – og sier dette om dagens situasjon:

Lageret av mekaniske deler har vært greit en stund. Mange av delene til nyere biler er identiske med Opel.

Verre har det vært for skade- og karosserideler. I tillegg har det vært stor mangel på sidespeil og en del lys og elektrisk utstyr.

Nå har man startet produksjonen av karosserideler ved fabrikken, sier han. Det er rundt 50 personer som presser deler til alle årsmodeller for Saab 9-3 og 9-5. Lageret fylles opp, og nå går det containere ut til alle land. Det er konkursforvalteren som står bak produksjonen.

- Vi sliter noe med frontruter – men det kommer nå 3000 frontvinduer fra en leverandør i Ungarn. Vi får også inn lykter og elektrisk utstyr – slik at vi nærmere oss en grei situasjon. Det vi faktisk sliter mest med er sidespeil.

Nye eiere
Saab Parts skal selges. Konkursforvalteren ønsker å selge konkursboet Saab Automobiles og Saab Parts samlet.

Det skal i dag være to interessenter – et bilkonsern i Kina og et i India. Men det er krevende forhandlinger der også General Motors som tidligere eier vil ha et ord med i laget.

Får man ikke solgt alt under ett, er det mange som gjerne kunne tenke seg å kjøpe bare Saab Parts. Det er kjent at bl.a. Mekonomen har vist interesse. Men de er ikke alene – det skal være stor interesse for å kjøpe Saab Parts.

Ingen orden på reklamasjoner
Utgifter i forbindelse med garantier og reklamasjoner er det ingen i det tidligere Saab-systemet som tar seg av. Forhandlere må selv bære utgiftene – da forhandlerne «ikke har noen å sende regning til».

Det er også forventet at deleprisene til Saab vil øke. Bakgrunnen er at Saab tidligere var stor kunde av komponenter da man forhandlet om deler til nye og eldre biler under ett. Når man nå skal ha komponenter bare til ettermarkedet, blir Saab en mini-mygg, og små serier betyr ofte høyere priser.

Powered by Labrador CMS