-
Produksjonsleder
Møller Bil Skadesenter Alnabru
-
Bilmekaniker
Stårheim Bilverksted AS
-
Tekniker
Per Aaland A/S
-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Monster med stor M
BMW har sluppet fri sine største beist; X5 M og X6 M - med driftehjelp!
BMW har dratt lakenet av monsterutgavene av X5 og X6. Ikke det at disse bilene – og spesielt X6 – er pusekatter fra før, men enkelte får aldri nok.
Les førsteinntrykket av X6 M50d her.
Så hva kan BMW gjøre for å få en «vanlig» Hulk til å bli skikkelig sint Hulk?
Jo, først smeller de en 4,4-liters V8er under panseret, hiver på to turboladere, kobler hele suppa til alle fire hjulene via en åttetrinns automatkasse (ikke dobbeltclutch, som i andre M-biler) og legger på en haug med hjelpemidler som skal hjelpe deg å nå 100 kilometer i timen på 4,2 sekunder.
Blant disse hjelpemidlene er Launch Control og M Dynamic Mode. Sistnevnte skal i følge BMW «tillate mild drifting før elektronikken tar over».
Å hoi, det skal bli moro å se X6 M-eiere i driftekonkurranse på fylkesvei 51 opp mot Beitostølen – nå også på sommertid!
575 hestekrefter og 750 Newtonmeter gjør monster-Xene til BMWs kraftigste firehjulsdrevne biler, men toppfarten er like fullt sperret på 250 kilometer i timen.
Innvendig og utvendig har bilene fått en oppgradering, slik at de som går gatelangs på Frogner virkelig skal se at dette ikke er «bare» en vanlig X-modell. 20-tommers hjul, med 21 tommer som option, svære luftinntak foran, fire enderør og sidespeil i ren M3-stil skal gi fiffen noe å kikke på.
X6 M har i tillegg en liten spoiler.
BMW mener at alle M-modeller skal være «klar for Nordsløyfa» – det gjelder disse to kolossene også. Oljesump og kjølesystem er spesielt tunet for at bilen skal kunne slenge rundt på en bane. Men en bil som har et tyngdepunkt på nivå med Kannesteinen vil nok aldri bli førstevalget i slike øvelser.
Om ikke annet er det et skrytepunkt på sigarkveldene til eierne.
«Jasså, kjøpt deg ny bil, Andersen?»
«Jaja men sann. X6 M, gutter. Null til hundre på fire sekunder og perfekt å pløye Nürburgring med …»
Jeg syns jeg hører de.