-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Saabs neste crossover
Saab skal vise konseptbilen 9-4X på årets Detroit-utstilling. Men den får liten betydning for Trollhättan.
9-4X Concept får som Xen antyder drift på alle fire hjul. XWD-systemet er utviklet av Haldex og er det samme som skal benyttes i 9-3 Aero XWD som snart gjør sin entre på markedet.
Bilen får en 2-liters turbomotor, og som de fleste nye Saaber er den klar for E85 i tillegg til vanlig bensin. 245 hk og 353 Nm er ytelsene når den kjøres på bensin. Tanker du i stedet E85 øker disse til 300 hk og 400 Nm – noe som gir 0 til 100 km/t på 8 sekunder og en potensiell toppfart på 235 km/t.
Saab oppgir et forbruk på 1,05 liter på mila med bensin, men dette blir nok vesentlig høyere med E85. Det vil også etter hvert komme dieselmotorer til 9-4X.
Mexico
Når bilen går fra konsept til produksjon, er det GMs fabrikk i Mexico som får oppdraget. Årsaken er at man anser Nord-Amerika for det mest interessante markedet og at dollarkursen for tiden er svært lav i forhold til så vel euro som svenske kroner.
I tillegg vil den dele samlebånd med en slektning med Cadillac-logo i grillen.
Ubekreftede meldinger sier bilen skal på markedet i Nord-Amerika på slutten av inneværende år mens vi her i Europa må vente til første halvår 2009.