Dodge lanserer ny Hyper-Viper

For et år siden viste Dodge en ny prototype kalt Viper GTS/R. I år har de med seg produksjonsmodellen som blir lansert som 2003-modell. Det betyr at salget starter om halvannet år. I USA.

Publisert

Med erfaring fra Le Mans
”Det finnes ikke noen erstatning for slagvolum”, sier Dodge. ”Rå ytelser, rått design og ren kjøreglede var kriteriene for den første Viper. Med neste kapittel har vi vært tro mot våre målsetninger og har derigjennom laget den ultimate, amerikanske sportsbil”, sier visepresident i Dodge Global Brand Center, Jim Julow.

Og det mangler ikke på verken slagvolum eller ytelser i neste generasjon Viper. Det sørger en 8,3-liters V10 med aluminiumsblokk og hele 500hk for. Den kraftige motoren er plassert under det karakteristiske lange Viper-panseret. En 6-trinns manuell gearkasse overfører kreftene til bakhjulene. Fra suksessrike dager på racerbanen har den hentet chassiset med uavhengig hjuloppheng, store hjul og solide bremser.

Tidløs
Den nye Viper har klare likhetstrekk med konseptbilen Dodge viste for et år siden. Et frekt, men nærmest tidløst design som vitner om rå styrke. Panseret har fått mer markante linjer enn forgjengeren og bilen har fått nye, store luftinntak på sidene.

Fra førerplassen føler du nærmest at du befinner deg i en løpsbil. En stor turteller dominerer instrumentpanelet sammen med et speedometer med skala som går til 220 mph (drøyt 350 km/t). En startknapp bringer tankene tilbake til gamle sportsbiler. Eller til et jetfly, og når du tråkker inn gassen skal følelsen, ifølge Dodge, være omtrent den samme som når du skyter deg ut med katapult fra et hangarskip. Vi tror dem!

Viper er blitt en ekte roadster med helt åpent tak. Den gamle senterstolpen er fjernet, men fortvil ikke, du får med det sammenleggbare taket til bilen.

Designerne har vært heldige med detaljene på nye Viper. Du ser tydelig at dette er en helt ny bil, men du vil aldri være i tvil om hva slags type bil. En ekte amerikansk racer – Dodge Viper. Synd at det norske avgiftssystemet gjør bilen umulig å selge her i landet, skjønt 500 hester på norske vinterveier ville neppe blitt noen stor suksess uansett.

Bilde: Lansering av Viper 2003
Bilde: Viper front
Bilde: Viper skrå forfra
Bilde: Viper skrå bakfra
Bilde: Viper fra siden
Bilde: Viper ovenfra
Bilde: Detalj fra front
Bilde: Viper interiør

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS