Ferrari 599XX
Ferrari 599XX

Ferrari 599XX
Ferrari 599XX

Ferrari 599XX
Ferrari 599XX

Ferrari 599XX
Ferrari 599XX

Ferrari 599XXFoto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XX
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XXFoto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XX
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XXFoto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XX
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XXFoto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XX
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XXFoto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XX
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XXFoto: Jon Winding-Sørensen
Ferrari 599XX
Foto: Jon Winding-Sørensen

Ferraris Gentlemen Racers

Jo, det var som vi trodde. Verdenspremieren på Ferrari 599XX betyr at nå kan deres racerføreraspirerende kunder få enda et tilbud.

Publisert

599 ser ut som en banebil, og er det, forteller Ferrari. Den er utviklet med kunnskaper fra Formel 1 og fra Ferraris mange forskningsprosjekter. Samtidig er den ikke bygget for å møte noe reglement (den vil forresten være ulovlig for Le Mans i dagens form) slik at ingeniørene ikke var hemmet av andres regelverk.

En serie biler skal være klar til neste år, og Ferrari skal arrangere en serie race for dem i 2010 og 2011.

”Her”, forteller en av ingeniørene bak prosjektet meg, ”har vi samlet alt vi vet om elektronikk som øker ytelsen og bedrer kjøreegenskapene. Her har vi nye materialer, ny innmat i motoren, en rekke detaljer som sannsynligvis for alltid vil være enestående for akkurat denne modellen. Og vi har bevist at dette virker sa han.

”Denne har nemlig gjort Fiorano, (Ferraris egen testbane) på 1 minutt og 17”. Og da så han på meg med et blikk som gjorde at jeg ikke torde å spørre om det var raskt.

Lystig

Noen tall får vi greie på. For eksempel er motoren oppe i 700 hester nå. Men enda morsommere er det at det skjer ved lystige 9.000 omdreininger. Jeg skjønner hva han mener med lettere komponenter i motoren – det er ikke mange som danser etter 9.000 revs mer her i verden.

Og for raskere å få dem ned på banedekket er gir-algoritmene endret slik at skiftetiden er nede i 60 ms. (Der behøvde jeg ikke spørre, det er raskt!).

Den har også hatt mange skikkelige runder i vindtunnelene, som vanligvis er opptatt med F1 arbeid. Nå byr bilen på et marktrykk på 280 kg ved 200 km/t og 630 kg ved 300 km/t. Det er såpass forsiktig at det høres ut som om luftmotstanden er forholdsvis lav.

Mange detaljer er hentet fra Formel 1. ”Smultringene som delvis dekker bremseskiver og felger for eksempel, og skal minske luftmotstanden. De små vingene høyt oppe bak, øker markrykket merkbart.

Men her har vi også kunstig hjelp, som to vifter som suger luft fra undersiden av bilen og fører den ut der den skaper minst turbulens. Ulovlig i alle andre racerbilklasser.

Aktiv

Bilen bruker et airflow management system som Ferrari kaller Actiflow, som regulerer aerodynamikken avhengig av om du bremser eller akser eller hvor mye bilen krenger – et meget spennende opplegg.

Dessuten byr man på noe de kaller HPDC, High Performance Dynamic Concept, der elektronikken hele tiden sørger for at bilens mekaniske egenskaper blir utnyttet maksimalt.

For en gjennomsnitts sent-reagerende, halvkorpulent, rik gentleman’s driver er dette et ganske deprimerende system. Du får nemlig opp på en skjerm inne i bilen, hvor mye av bilens mekaniske potensial som er utnyttet, i prosent, i real time! De fleste av oss hadde gått hjem og kjøpt en Munch for å ha på veggen, isteden.

Kanskje vi skal nevne at den ”vanlige 599 Fiorano også er utstyrt med en ny pakke nå. Den er mer beskjeden, heter GTE (Gran Turismo Evoluzione) og går først og fremst på chassisets setup. Men kjappere girskift og – ikke minst – en enda skarpere eksoslåt er med på å rettferdiggjøre utlegget.

Vi har tidligere fortalt at Ferrari satte nye forretningsmessige rekorder i fjor, og at de ikke ser altfor mørkt på det året vi er inne i. Vi legger til at også Galleria Ferrari, et slags museum og supermarked i Maranello, hadde rekordbesøk i fjor. 210.000 besøkende, og regner med enda flere i år.

Powered by Labrador CMS